Mercedes-AMG lijkt haast te hebben. De Aufrecht-Melcher-Großaspach-divisie, dat is een mond vol, heeft nog maar net de nieuwe AMG GT gelanceerd. Nu komt er al een ‘Pro’-versie om de hoek kijken. Waarom? Weten ze iets wat wij niet weten? Bij de vorige AMG GT duurde het vijf jaar voordat er een Pro-variant kwam. Die was fenomenaal en misschien zelfs beter dan de GT R. Maar deze keer hebben ze het gaspedaal vol ingetrapt.
De nieuwe AMG GT 63 Pro is makkelijk te herkennen aan zijn grotere grille. Die is er niet alleen voor de show. Door de nieuwe grille komt meer lucht en dit zorgt ervoor dat je rondjes over het circuit kunt knallen zonder oververhitting. Koeling is een groot ding bij deze GT 63 Pro. De differentiëlen voor het vierwielaandrijvingssysteem hebben zelfs hun eigen radiatoren en waterpompen. IJskoud over het circuit dus.
Mercedes-AMG heeft de 4,0-liter biturbo-V8 van de Pro een extra kick gegeven. Door wat sleutelen aan de motor heeft die nu 27 pk en 50 Nm meer dan de standaard AMG GT 63. Dat brengt het totaal op een indrukwekkende 612 pk en 850 Nm. Van 0 naar 100 km/u in slechts 3,2 seconden en de 200 km/u tik je aan in 10,9 seconden. De topsnelheid? Een begrensde 317 km/u. Niet dat je die ooit – legaal – kunt aantikken in Nederland, maar wel een leuke statistiek.
Qua vermogen blijft de Pro iets achter op zijn concurrenten: de Porsche 911 Turbo en Aston Martin Vantage. Maar vergeet niet dat AMG waarschijnlijk ook aan een nieuwe GT R werkt. En voor degenen die graag met vrienden cruisen: er is alleen plek voor twee. Net als bij de nieuwe 911 T-Hybrid zijn er optionele stoelen achterin beschikbaar. Zo wordt een gezamenlijke roadtrip toch nog wat aantrekkelijker.
Wat aerodynamica betreft, valt er niet veel te kiezen. AMG-fans zullen de Pro meteen herkennen aan de agressieve neus en de vaste achtervleugel die 15 kilo extra downforce genereert. Het is het design zoals we gewend zijn van de iconische modellen van Mercedes-AMG. Toch moeten we toegeven, die vleugel ziet er nogal karig uit. We hadden iets meer verwacht van een auto die zich ‘Pro’ noemt. Geen Black Series-achtige toestanden, maar dit voelt een beetje minimaal. Misschien krijgen we de dikke spoiler wel weer bij de AMG GT R.
De Nederlandse prijs voor de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 Pro is nog niet bekend, maar reken erop dat hij boven de prijs van de ‘gewone’ AMG GT 63 zal liggen. Die begint bij €250.263,-. Met die extra plank achterop zal de Pro dus nog wat meer kosten.
Kortom, de GT 63 Pro is een serieuze machine. Of je nu een AMG-fan bent of gewoon houdt van brute kracht op vier wielen, deze nieuwe Pro-versie is zeker de moeite waard om in de gaten te houden.