Ja, die gasten uit Duitsland kunnen er wat van. Hun nieuwste pareltje is een performance-versie van de allerlaatste BMW 1-serie en wat is die lekker geworden. Bij MANHART stylen ze niet alleen de buitenkant, ook de motor wordt gekieteld. De tuners uit Wuppertal hebben al meedere BMW's onder handen genomen dit jaar, maar dit is misschien wel hun lekkerste creatie tot nu toe!
De allerlaatste BMW 1-serie (F40) is alweer sinds juli 2019 op de weg en heeft weinig extraatjes in verhouding tot de vorige versie. MANHART kon dit niet verdagen en bedacht een concept om de BMW M135i een heel stuk beter te maken. De BMW M-modellen zijn geliefd bij de technici van MANHART, maar nog niet eerder namen ze een 1-serie onder handen. Nu hebben ze dat wel gedaan en het resultaat mag er zijn. De nieuwe BMW MH1 350 is pure drugs voor elke petrolhead.
Oké, dat de standaard M135i misschien wat tam eruitziet kan kloppen, maar onder de kap van het beestje zit standaard al 306 pk en 450 Newtonmeter koppel. Dat kan natuurlijk beter dachten ze in Wuppertal. De getunede versie van MANHART heeft 350 pk en 524 Newtonmeter koppel. Dit lijkt wellicht geen hele grote verbetering, maar we kunnen jullie vertellen dat het verschil van een kleine 75 Newtonmeter koppel en 44 paarden wel degelijk een grote performanceverbetering is. Bij het stoplicht zal je het niet snel afleggen tegen een RS.
Dit hebben ze natuurlijk niet alleen bereikt met een stage 1-tune. Er is een cold-air intake geïnstalleerd, een speciale regeleenheid die de boordcomputer constant optimaal laat presteren geplaatst en een sport-downpipe die ervoor moet zorgen dat de turbo sneller opspoelt. Dit alles zorgt ervoor dat je als een katapult afgeschoten wordt.
Niet alleen de motor is voorzien van upgrades - ook de carrosserie is flink aangepast. Zo heeft de MH1 350 zilver met rode striping, knalpijpen, een dikke voorspoiler, een brute achterdiffuser, een dakspoiler en sideskirts. Al deze opties zorgen ervoor dat deze MANHART getunde 1-serie een veel spannender beestje is dan zijn normale 1-serie broertje. Dan vergeten we bijna te vermelden dat de auto, net als elke MANHART, op hele dikke sloffen gezet is. De MANHART GTS van 20-inch moeten ervoor zorgen dat je heerlijk aan de grond blijft plakken met deze hot hatch.
Aan het interieur van de, door MANHART aangepakte, 1-serie is niet heel veel verandert. Ze hebben een stickertje op het stuur geplakt en de vloermatten veranderd. Vinden wij persoonlijk wel jammer, want MANHART kan veel meer dan dat ze bij deze auto nu gedaan hebben. Mocht je de 1-serie willen hebben doe dan effe een belletje naar de boys in Wuppertal.
Foto's: MANHART