Lotus heeft de Emira-line-up vernieuwd met de introductie
van de krachtige Emira Turbo SE, die naast de Emira V6 komt te staan. Beide
modellen bouwen voort op het succes van de Emira First Edition, die
autoliefhebbers wereldwijd in extase bracht. De Turbo SE tilt zowel prestaties
als design naar een hoger niveau, zonder in te leveren op de kenmerken die fans
zo waarderen: een agressief lijnenspel en pure rijbeleving. De naam ‘Emira Turbo SE’ is een knipoog naar de rijke
historie van
Lotus. Het ‘Turbo’ tijdperk begon in 1980 met de legendarische
Turbo Esprit, een van de eerste sportwagens met turbotechnologie. De toevoeging
‘SE’ (Special Equipment) stamt uit de tijd van de Type 14 Elite en werd later
gebruikt voor iconische modellen zoals de Elan SE Turbo, Lotus Cortina en de
Europa SE. Net als zijn voorgangers belichaamt de Emira Turbo SE meer vermogen
en een rijkere uitrusting, helemaal in lijn met de Lotus-traditie.
Verbeterde prestaties van Lotus
Onder de kap ligt een AMG-aangedreven 4-cilinder turbomotor
met variabele geometrie, gekoppeld aan een 8-traps DCT-versnellingsbak. Dit
levert een boost naar 400 pk (+40 pk) en een koppel van 480 Nm (+50 Nm). De
prestaties zijn navenant: een topsnelheid van 290 km/u (+18 km/u) en een 0-100
sprint in 4,0 seconden. Daarmee maakt Lotus zijn filosofie ‘For The Drivers’
overtuigender dan ooit.
Standaarduitrusting van topklasse
De Emira Turbo SE wordt standaard geleverd met het Lotus
Drivers Pack, inclusief instellingen voor het sportonderstel, opgewaardeerde
geventileerde en gegroefde remschijven en launch control. Daarnaast krijgt de
Turbo SE een aantal exclusieve designdetails zoals 20-inch V-spaak gesmede
Satin Grey-wielen, Zinc Grey-lak, Alcantara-hemelbekleding, rode remklauwen, de
unieke ‘Emira Turbo SE’-badging, zwarte Lotus-branding en uitlaatpijpen. De
nieuwe Lotus Emira Turbo SE is nu te bestellen vanaf €155.895 euro. Je moet,
dus wel even wat geld hebben liggen.
Voor liefhebbers van ouderwets brute power is de
Lotus Emira
V6 nog steeds verkrijgbaar. Dit model is uitgerust met een 400 pk sterke
3,5-liter V6-motor, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde
zesversnellingsbak of optioneel een automatische zesbak. Verder beschikt de
Emira V6 over geventileerde remschijven met dwarsgroeven, Goodyear Eagle F1
SuperSport-banden, Touring-vering, een sperdifferentieel (LSD) voor
handgeschakelde modellen, een dakhemel en A-stijlen bekleed met zwarte
technische stof, en nieuwe badging. Prijzen voor de Lotus Emira V6 starten bij
€187.340 euro.
Made in Hethel, UK
Net als zijn voorgangers wordt de Emira met de hand gebouwd
in de Britse Lotus-fabriek in Hethel, waar sinds 1966 legendarische sportwagens
van de band rollen. Dankzij een investering van meer dan 100 miljoen pond is de
productiecapaciteit gestegen naar 5.000 auto’s per jaar een flinke sprong
vergeleken met de 1.500 auto’s per jaar tien jaar geleden. Inmiddels heeft
Lotus zelfs meer Emira’s geproduceerd dan Esprits, die bijna drie decennia lang
in productie was.