Lotus onthult krachtigere Emira Turbo SE

05 mrt , 17:00 Machines
lotus emira turbo se zinc grey

Lotus heeft de Emira-line-up vernieuwd met de introductie van de krachtige Emira Turbo SE, die naast de Emira V6 komt te staan. Beide modellen bouwen voort op het succes van de Emira First Edition, die autoliefhebbers wereldwijd in extase bracht. De Turbo SE tilt zowel prestaties als design naar een hoger niveau, zonder in te leveren op de kenmerken die fans zo waarderen: een agressief lijnenspel en pure rijbeleving.

De naam ‘Emira Turbo SE’ is een knipoog naar de rijke historie van Lotus. Het ‘Turbo’ tijdperk begon in 1980 met de legendarische Turbo Esprit, een van de eerste sportwagens met turbotechnologie. De toevoeging ‘SE’ (Special Equipment) stamt uit de tijd van de Type 14 Elite en werd later gebruikt voor iconische modellen zoals de Elan SE Turbo, Lotus Cortina en de Europa SE. Net als zijn voorgangers belichaamt de Emira Turbo SE meer vermogen en een rijkere uitrusting, helemaal in lijn met de Lotus-traditie.

Verbeterde prestaties van Lotus

Onder de kap ligt een AMG-aangedreven 4-cilinder turbomotor met variabele geometrie, gekoppeld aan een 8-traps DCT-versnellingsbak. Dit levert een boost naar 400 pk (+40 pk) en een koppel van 480 Nm (+50 Nm). De prestaties zijn navenant: een topsnelheid van 290 km/u (+18 km/u) en een 0-100 sprint in 4,0 seconden. Daarmee maakt Lotus zijn filosofie ‘For The Drivers’ overtuigender dan ooit.

Standaarduitrusting van topklasse

De Emira Turbo SE wordt standaard geleverd met het Lotus Drivers Pack, inclusief instellingen voor het sportonderstel, opgewaardeerde geventileerde en gegroefde remschijven en launch control. Daarnaast krijgt de Turbo SE een aantal exclusieve designdetails zoals 20-inch V-spaak gesmede Satin Grey-wielen, Zinc Grey-lak, Alcantara-hemelbekleding, rode remklauwen, de unieke ‘Emira Turbo SE’-badging, zwarte Lotus-branding en uitlaatpijpen. De nieuwe Lotus Emira Turbo SE is nu te bestellen vanaf €155.895 euro. Je moet, dus wel even wat geld hebben liggen.

Voor liefhebbers van ouderwets brute power is de Lotus Emira V6 nog steeds verkrijgbaar. Dit model is uitgerust met een 400 pk sterke 3,5-liter V6-motor, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of optioneel een automatische zesbak. Verder beschikt de Emira V6 over geventileerde remschijven met dwarsgroeven, Goodyear Eagle F1 SuperSport-banden, Touring-vering, een sperdifferentieel (LSD) voor handgeschakelde modellen, een dakhemel en A-stijlen bekleed met zwarte technische stof, en nieuwe badging. Prijzen voor de Lotus Emira V6 starten bij €187.340 euro.

Made in Hethel, UK

Net als zijn voorgangers wordt de Emira met de hand gebouwd in de Britse Lotus-fabriek in Hethel, waar sinds 1966 legendarische sportwagens van de band rollen. Dankzij een investering van meer dan 100 miljoen pond is de productiecapaciteit gestegen naar 5.000 auto’s per jaar een flinke sprong vergeleken met de 1.500 auto’s per jaar tien jaar geleden. Inmiddels heeft Lotus zelfs meer Emira’s geproduceerd dan Esprits, die bijna drie decennia lang in productie was.

Delen met
Ook interessant