Lotus heeft in de loop der jaren flink naam gemaakt als het gaat om het finetunen van lichte sportauto's. In 2016 kondigde Lotus al aan dat ze meer buiten de comfortzone wilden gaan treden. Met de ontwikkeling van zijn allereerste supersonische wagen werd hiermee de eerste stap gezet, want het zal je uiteraard niet verbazen, het project dat heeft geleid tot de introductie van de volledig elektrische Eletre SUV van Lotus eerder dit jaar, al gezet. Nu komt Lotus wederom met een onverwachte lancering, de gloednieuwe Emeya. De Lotus Emeya is de eerste vierdeurs hyper-GT van Lotus. Het is een wagen waar het design als doel heeft om de ideale en vooral meest praktisch wagen te maken voor de dagelijkse ritjes. Wat maakt deze wagen zo tof? Dat lichten we even uit aan de hand van een aantal toffe specs.
Specs
Om te beginnen, de wagen is voorzien van een elektronisch aangestuurd luchtveringssysteem. Het systeem houdt constant de wegomstandigheden goed in de gaten. Nou hoef je niet bang te zijn voor ‘Big Brother is watching you’ -achtige praktijken, dit wordt enkel gedaan door de sensoren die in het systeem zitten. Deze sensoren checken maar liefst 1.000 keer per seconde het wegdek. Zo wordt de vering optimaal aangepast aan de situatie en zorgt het ervoor dat je automatisch een supergladde en stabiele rit krijgt. Is dat even lekker, heb je in ieder geval nooit meer last van je rug na een lange autorit.
Het nieuwe hyperstancesysteem zorgt ervoor dat deze bolide een laag zwaartepunt heeft, zo blijft de gewichtsverdeling van 50-50 behouden, de jaloersmakende balans van een turnster. En wil je nou in plaats van het gaspedaal even lekker in te drukken, je remmenblok even testen? Dan helpt deze nieuwe Lotus wel even mee. Hij begeleidt je tot een vloeiende stop door het geweldige koolstofkeramische-remsysteem.
Door het nieuwe opladingssysteem is de Emeya na slechts vijf minuutjes opladen al klaar voor zo’n 140 kilometer. Het interieur is luxe, onder andere door de sportstoelen met carbon, een plat stuur, een groot touchscreen en een KEF-geluidssysteem dat zorgt voor geweldige audio met surround sound.
Razend snel
Nou hoor ik je al denken, ‘deze Emeya heeft wel wat weg van de Eletre’, dat klopt ook. Ze hebben namelijk bij Lotus verder geborduurd op de Eletre. Je kan het een beetje zien als ‘de familie van’. Net als de Eletre SUV wordt de Emeya hyper-GT in verschillende klasses, waarvan de allerhoogste variant is voorzien van een dubbele motor die maar liefst 675 kW (905 pk) produceert. Voor een elektromotor toch aardig wat. Dit zorgt voor een topsnelheid van waar je u tegen zegt met zo’n 260 kilometer per uur en een acceleratie van 0 tot 100 km in slechts 2,78 seconden. Daarmee is het direct een van de snelste elektrische GT's op deze aardkloot.
Wat moet ‘ie kosten
De prijs voor de 2024 Lotus Emeya elektrische grand tourer is nog niet bekendgemaakt, maar het bedrijf heeft aangekondigd dat de productie volgend jaar van start gaat. De Emeya maakt in ieder geval deel uit van de grote ambities van Lotus: in 2028 een wereldwijd bekend prestatiemerk zijn.