Lotus weet wat echte liefhebbers willen: looks,
prestaties en een pure rijervaring zonder poespas. Met de introductie van de Emira
V6 SE en de Emira Turbo laat het Britse sportauto-merk opnieuw zien waarom ze
een iconische plek innemen in de wereld van rijdersauto’s. Beide modellen zijn
vanaf september 2025 te bewonderen in de showroom, maar wij geven je alvast een
voorproefje. De Emira V6 SE is precies wat je hoopt van een moderne
Lotus: licht, scherp, luidruchtig
en tot in de puntjes verfijnd. Onder
de kap ligt een 3,5-liter supercharged V6 met 400 pk, goed voor een 0-100 km/u
sprint in 4,3 seconden. Rijden kan met een handgeschakelde zesbak of een
automaat, maar geloof ons: dit soort
auto’s wil je zelf schakelen.
Lotus
Lotus heeft de V6 SE niet alleen sneller, maar ook
slimmer gemaakt. Denk aan nieuwe demperkalibratie, een fijner uitgelijnd
onderstel en verbeterde transmissiekoeling. De hydraulische besturing geeft nog
steeds die legendarische feedback waar Lotus om bekendstaat.
Van buiten zie je meteen dat je met iets speciaals te
maken hebt: 20-inch lichtmetalen velgen, rode remklauwen, Black Pack-details en
natuurlijk de nodige badges om je buren jaloers te maken. Binnenin gaat het
verder met alcantara, sportpedalen en talloze personalisatie-opties.
Prijskaartje? In Duitsland vanaf €117.500.
Emira Turbo: instapper, maar geen softie
Is V6 je net iets te heftig (of te duur), dan is er nu
ook de Emira Turbo. Deze is uitgerust met een AMG-afgeleide 2.0-liter
turbomotor, gekoppeld aan een 8-traps DCT-bak. De cijfers? 0-100 km/u in 4,4
seconden. Lekker vlot dus, maar dan met wat meer dagelijkse bruikbaarheid.
De Turbo is standaard dik aangekleed met alles wat je
verwacht van een moderne sportauto: 12-voudig verstelbare stoelen, Apple
CarPlay, Android Auto, en genoeg veiligheidssystemen om jezelf (en je moeder)
gerust te stellen. Vanafprijs? €97.500 in Duitsland.
Bonus: Racing Line voor extra flair
Voor wie het allemaal nog net even spannender mag, komt
Lotus met een Racing Line-pakket. Denk aan krijtstrepen, accentkleuren, badges
en speciale stiksels, alles om jouw Emira een extra sportieve vibe te geven.
Pure eye candy.
De nieuwe Emira-modellen zijn geen computers op wielen,
maar échte rijdersauto’s met karakter, spierballen en stijl. Of je nu kiest
voor de brute V6 of de scherpere Turbo, je krijgt een Lotus die z’n roots eert
en toch helemaal klaar is voor 2025.