Lotus blaast je omver met de nieuwe Emira V6 SE en Turbo

07 jun , 20:30Machines
lotus emira v6 se eos green
Lotus weet wat echte liefhebbers willen: looks, prestaties en een pure rijervaring zonder poespas. Met de introductie van de Emira V6 SE en de Emira Turbo laat het Britse sportauto-merk opnieuw zien waarom ze een iconische plek innemen in de wereld van rijdersauto’s. Beide modellen zijn vanaf september 2025 te bewonderen in de showroom, maar wij geven je alvast een voorproefje.
De Emira V6 SE is precies wat je hoopt van een moderne Lotus: licht, scherp, luidruchtig en tot in de puntjes verfijnd. Onder de kap ligt een 3,5-liter supercharged V6 met 400 pk, goed voor een 0-100 km/u sprint in 4,3 seconden. Rijden kan met een handgeschakelde zesbak of een automaat, maar geloof ons: dit soort auto’s wil je zelf schakelen.

Lotus

Lotus heeft de V6 SE niet alleen sneller, maar ook slimmer gemaakt. Denk aan nieuwe demperkalibratie, een fijner uitgelijnd onderstel en verbeterde transmissiekoeling. De hydraulische besturing geeft nog steeds die legendarische feedback waar Lotus om bekendstaat.
Van buiten zie je meteen dat je met iets speciaals te maken hebt: 20-inch lichtmetalen velgen, rode remklauwen, Black Pack-details en natuurlijk de nodige badges om je buren jaloers te maken. Binnenin gaat het verder met alcantara, sportpedalen en talloze personalisatie-opties. Prijskaartje? In Duitsland vanaf €117.500.

Emira Turbo: instapper, maar geen softie

Is V6 je net iets te heftig (of te duur), dan is er nu ook de Emira Turbo. Deze is uitgerust met een AMG-afgeleide 2.0-liter turbomotor, gekoppeld aan een 8-traps DCT-bak. De cijfers? 0-100 km/u in 4,4 seconden. Lekker vlot dus, maar dan met wat meer dagelijkse bruikbaarheid.
De Turbo is standaard dik aangekleed met alles wat je verwacht van een moderne sportauto: 12-voudig verstelbare stoelen, Apple CarPlay, Android Auto, en genoeg veiligheidssystemen om jezelf (en je moeder) gerust te stellen. Vanafprijs? €97.500 in Duitsland.

Bonus: Racing Line voor extra flair

Voor wie het allemaal nog net even spannender mag, komt Lotus met een Racing Line-pakket. Denk aan krijtstrepen, accentkleuren, badges en speciale stiksels, alles om jouw Emira een extra sportieve vibe te geven. Pure eye candy.
De nieuwe Emira-modellen zijn geen computers op wielen, maar échte rijdersauto’s met karakter, spierballen en stijl. Of je nu kiest voor de brute V6 of de scherpere Turbo, je krijgt een Lotus die z’n roots eert en toch helemaal klaar is voor 2025.
Delen met
Ook interessant