Na de succesvolle 890 DUKE R is KTM weer terug met de KTM 890 DUKE. Deze knaller van een motor laat je vliegen over de weg, een revelatie op het gebied van de naked bike. Zoals we van DUKE gewend zijn is hij kenmerkend strak gelijnd zonder onnodige fratsen. De lichtere versie van haar voorganger uit 2020 is een geweldige motor in het middensegment. KTM 890 DUKE
Bij FHM houden we van gruwelijke motoren die soms een beetje over de top zijn, hoe extremer hoe beter. Toch moeten ook wij soms wat gas terugnemen. Je weet wat ze zeggen: wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Dat moeten ze bij KTM ook gedacht hebben nadat ze begin 2020 met de gruwelijke 890 DUKE R de motorindustrie omver bliezen. Daarom is dit kleinere broertje een motor die geschikt is voor alle leeftijden en rijniveaus. Oké, ik zou kleine Jeremy op zijn 16everjaardag geen soloritje laten maken maar jullie begrijpen het idee. De 890 DUKE is gemaakt voor subtiel rijgedrag, maar kan binnen de kortste keren ook weer fungeren als de stoere 890 DUKE R. De KTM 890 DUKE is namelijk alleen een ‘middengewicht’ dankzij het concept, het aantal kilo's en de lichtvoetigheid van het rijgedrag. De rest bestaat uit rauw vermogen, waardoor je alsnog iedereen eruit racet. Beetje beste van beide kanten dus.
Specificaties
Dan tijd om wat cijfers op jullie te gooien. De KTM 890 DUKE telt een vermogen van 115 pk en 92 Nm. Daarnaast is de motor verbazingwekkend genoeg hetzelfde gewicht als zijn voorganger: 169 kilo. Dat is knap vanwege de vele technische verbeteringen die de motor met zich meebrengt. Zo is de rotatiemassa toegenomen met 20%, waardoor je als een pudding op de weg zit: vastgeplakt aan het asfalt, maar nog steeds wendbaar. Dat is ook terug te zien in het design, waar je echt een slank model voor je hebt staan met dit ding. Nee, niet te lang blijven hangen bij de woorden slank model, daarvoor hebben we andere artikelen. Hij rijdt 100 km op 4,8 liter. Met een tankopslag van 14 liter scheur je met deze elektronische superfiets met gemak door Nederland zonder de benzinestations in de gaten te houden.
De motor is voorzien van een volledig geüpdatet elektronicapakket en een 6D-hanghoeksensor. Voor de echte snelheidsduivels is er ook een optionele TRACK-mode aan toegevoegd. Dit is een modus speciaal voor tijdritten, waar alle technieken worden ingezet om jouw rit zo snel mogelijk te maken. Denk aan een launch mode die de motor op het ideale toerental houdt, zodat je letterlijk van start wegvliegt. De welbekende Quickshifter is ook weer aanwezig, pas moeiteloos elke rit aan op jouw rijgedrag met de verschillende modi. Tot slot de prijs: €12.800. Helemaal niet gek voor de klasse die je hiermee binnensleept.
KTM 1290 Super Adventure S
KTM maakt ook al jaren furore in de motorenwereld met hun Adventure serie, waar ze zich onderscheiden van concurrentie met hun stoere modellen en geavanceerde technologie. Wat betreft dat laatste doet KTM er met de 1290 Super Adventure S weer een schepje bovenop. Zo is er geluisterd naar de rijders van de vorige modellen, om op zoek te gaan naar verbetering. Dit lag hem in de ergonomie: een avontuur moet wel prettig voelen als je het aangaat. Daarom is de zithouding van de rijder veranderd, door het stuur 15 mm naar achteren te halen en het zadelframe iets te verlagen. Gevolg is betere gewichtsverdeling en wendbaarheid. Met de Super Adventure neem jij de bochten lekker scherp en blijft je acceleratie stabiel. Zoals het hoort. De 1290 Super Adventure S roept het mannelijke overlevingsgevoel weer bij je op: snel weg van de snelweg. Deze motor is er voor de stoffige grindpaden en de verlaten graspaadjes. Als hem vergelijkt met de 890 DUKE is deze vele malen brutaler dan de eerder besproken KTM-machine. Dat zie je ook terug in de prijs: voor €21.800 is de Tarzan onder de motoren van jou.