Is deze Polestar 5 de meest sexy elektrische GT van 2025?

09 sep , 12:05Machines
693250_20250908_Polestar_5
Groot nieuws vanuit Zweden (of nou ja, eigenlijk vanaf de IAA), want Polestar heeft de nieuwe Polestar 5 onthuld. De vierdeurs performance Grand Tourer is gebaseerd op de futuristische Precept-conceptcar uit 2020. Waar dat toen nog een natte droom voor autodesigners leek, staat het nu gewoon in productie. Dit is zomaar een kanshebber voor de meest sexy elektrische auto van dit jaar.
De Polestar 5 is een vijf meter lange Scandinavische sculptuur, strak getrokken zonder poespas. Je ziet meteen dat de luchtvaart een dikke vinger in de pap had: vleugelachtige lijnen, een lage neus en een Kamm-achtige achterkant die haast door de wind zelf getekend lijkt. Dual-blade koplampen met Pixel LED’s kijken je streng maar verleidelijk aan, terwijl een panoramadak van ruim twee meter het interieur baadt in licht.
693246_20250908_Polestar_5

Luxe interieur

Binnenin draait alles om comfort én performance. De stoelen, ontwikkeld samen met Recaro, zijn sportief laag maar Zweeds comfortabel. Standaard in duurzame MicroTech-bekleding, optioneel in chroomvrij Nappa-leer dat niet alleen verwarmd maar ook geventileerd en gemasseerd kan worden. Achterin vind je hetzelfde luxefeest: vierzone-klimaat, stoelmassage, verstelbare zetels en dankzij slimme dakconstructie verrassend veel ruimte.
693289_20250908_Polestar_5
Polestar schuwt de eco-kaart niet en doet dat zonder geitenwollensokkengevoel. Denk aan vlasvezels in de stoelen, NFPP-panelen die hun natuurlijke textuur tonen, en tapijten van gerecycled visnet. Zelfs de frunk is gemaakt van ultralicht materiaal dat recycling makkelijker maakt. Het geheel voelt eerder als een luxe Scandinavische lounge dan een elektrische auto.

Tech overload

Qua tech word je ook verwend. Een 14,5-inch scherm draait op een speciaal Android Automotive-systeem met Google Maps, widgets en alles wat je nodig hebt binnen handbereik. Voor de audiofreaks is er een Bowers & Wilkins-systeem met 21 speakers en een soundbar in de achterzijde van het interieur. Combineer dat met Active Road Noise Cancellation en je rijdt letterlijk in een rijdende concertzaal.
693251_20250908_Polestar_5

Bloedsnel

Onderhuids is het feest pas echt. De Polestar 5 rust op het nieuwe Performance Architecture-platform: een superlichte, stijve aluminium constructie die zelfs stijver is dan sommige supercars. Combineer dat met een 112 kWh-accu en een intern ontwikkelde elektromotor en je krijgt serieuze cijfers. De Dual Motor levert 550 kW (748 pk) en sprint in 3,9 seconden naar de honderd. De Performance doet er met 650 kW (884 pk) nog een schep bovenop en knalt in 3,2 seconden naar 100 km/u. Topsnelheid? Begrenst op 250 km/u. Hard zat, dunkt ons.
693252_20250908_Polestar_5

Bereik

Het bereik is ook niet misselijk: 670 km voor de Dual Motor en 565 km voor de Performance. Laden gaat tot 350 kW: van 10 naar 80 procent in 22 minuten. Ideaal om even een koffie te pakken en weer door te knallen.

Prijskaartje van Polestar 5

Vanaf nu kun je de Polestar 5 bestellen in 24 markten, waaronder Nederland. De prijzen? €121.900 voor de Dual Motor en €145.300 voor de Performance. Niet goedkoop, maar voor dit niveau van design, prestaties en technologie heb je het over een auto die meedoet in de hoogste klasse. Meer info vind je op polestar.com.

Gallery

Delen met
Ook interessant
loading

Loading