Wij zijn niet vaak sprakeloos, maar door deze indrukwekkende elektrische hypercar staan we toch met onze mond vol tanden. De Battista van Automobili Pininfarina moet de krachtigste auto van Italiaanse bodem ooit worden en wij zijn jaloers op degene die achter het stuur van deze snelheidsduivel mag kruipen. Ex-Formule 1 en Formule E-coureur Nick Heidfeld was de gelukkige en mocht als debuuttest een ritje maken in deze spectaculaire wagen. Deze bliksemsnelle bolide heeft een verbluffend vermogen van 1.900 pk en een koppel van 2.300 Nm. Deze gespierde motor zorgt voor een verpletterende acceleratie, in minder dan twee seconden wordt de 100 km/u aangetikt, waarmee hij de hedendaagse Formule-1 raceauto’s verslaat. Elk wiel wordt aangedreven door een eigen elektromotor, in totaal dus vier, die op hun beurt gevoed worden door een 120 kW accupakket. Hiermee wordt een actieradius van meer dan 500 km op één acculading tot stand gebracht.
Foto: Automobili Pininfarina
"Het is een heel speciale ervaring om voor het eerst met de Battista
het circuit op te gaan," zegt Nick Heidfeld. "Met het prototype in een laat stadium van de ontwikkeling testen we de Battista op ongeveer 80 procent van zijn potentiële vermogen, en nu al zijn de prestaties en acceleratie van een niveau dat mijn voorstellingsvermogen ver te boven gaat."
Nick Heidfeld
Op het circuit van Nardò Technical Center in Italië nam Nick Heidfeld plaats achter het stuurwiel van deze beestachtige Battista. Heidfeld is al sinds de start
van het project intensief betrokken bij de ontwikkeling van de Battista. Na
de onthulling in 2019 voorzag hij de ontwerpers en technici al van feedback over de ergonomie van een Battista-prototype en kort daarna nam hij plaats in een geavanceerde rijsimulator om de dynamische afstelling van deze vierwielaangedreven hypercar te beoordelen.
Foto: Automobili Pininfarina
"Wat me ontzettend verrast is hoe natuurlijk de Battista aanvoelt op het circuit. We bouwen een hypercar die bij alle snelheden spectaculair is en hier in Nardò hebben we bochtsnelheden en -controle bereikt die buitengewoon zijn. Al in dit stadium van de ontwikkeling van het prototype zijn het tractieverlies en torque vectoring minimaal en dat betekent dat er nog heel veel meer grip is om te verkennen", aldus Nick.
Heidfeld heeft al meer dan 25 jaar ervaring in de top van de motorsport en daardoor een ongeëvenaard arsenaal aan kennis opgebouwd. Deze kennis komt goed van pas komt tijdens de verfijning van het op maat instelbare chassis en de softwarekalibratie, in aanloop naar de productiestart van de hypercar in Italië in de zomer van 2021. Nick: "Ik moet zeggen, en daarvan is geen woord gelogen, dat het rijden met het Battista-prototype mijn verwachtingen ver heeft overtroffen. Ik kan niet wachten om de Battista van het circuit af te sturen en mee te nemen een bochtige bergweg op."
Foto: Automobili Pininfarina
Pininfarina Battista
De Automobili Pininfarina Battista is door vooruitstrevende technologie en buitengewone prestaties de krachtigste, straatlegale hypercar ooit ontworpen en gebouwd in Italië. Wie een exemplaar wil bemachtigen van deze elektrische moet snel zijn en diepe zakken hebben, want de Battista is een exclusief met de hand gebouwd model waarvan er slechts 150 worden gemaakt door Pininfarina.