In Nederland rijden er gigantisch veel kleine auto’s rond. Ze zijn goedkoop, makkelijk te parkeren en hij brengt je prima van A naar B. Onze Japanse vrienden staan dan ook op nummer één met de Toyota Aygo. Zien ze er goed uit? Nou ja, laten we het erop houden dat ze er ‘Japans’ uitzien. We hebben nu dus een nieuwtje voor je: Toyota heeft een nieuw schepsel op de markt gezet, de Aygo X. Deze wagen oogt anders dan de anderen. Wij zijn ook niet anders gewend van Toyota.
De nieuwe Aygo X heeft waarschijnlijk anabolen of een pil viagra in z'n tank gekregen. De bolide ziet er namelijk getrainder uit dan zijn voorganger. Brede uitgezette wielkasten met daaronder flinke sloffen. Het autootje staat ook flink hoger dan dat je van een Aygo gewend bent. Hierdoor lijkt het wel alsof de bolide gemaakt is om door de toendra heen te jakkeren.
De Aygo X is niet zomaar ontstaan. De huidige Aygo was al te verkrijgen in de X-versie. Je had bij deze versie een grote X op de bumper en de wagen zag er al iets moderner uit. De nieuwe Aygo X zal een verkort Toyota Yaris frame krijgen, ook wel het GA-B platform. De kleine bak krijgt hierdoor meer mogelijkheden die een gewone A-segment wagen normaal gesproken niet zou hebben. Als ze het helemaal bont willen maken, kunnen ze 'm zelfs nog omtoveren tot een hybride versie. Dit zal echter niet zo snel gebeuren, want dan gaat de prijs van het bakkie natuurlijk ook flink omhoog.
De samenwerking tussen Toyota, Peugeot en Citroën zal door het nieuwe platform niet meer worden voortgezet zoals dat bij de eerste Aygo wel is gebeurd. Waarschijnlijk betekent dit ook het einde van het A-segment voor deze Franse merken. Dat Toyota aan een nieuw A-segment wagentje begint is trouwens best speciaal. Het segment laat het CO2-gehalte namelijk sterk stijgen. Toch wil Toyota kijken of ze de markt kunnen redden. Kortom, wil je een nieuwe Aygo kopen? Wacht dan even tot november en zet deze rallybak op je lijstje.