In Nederland genieten eigenaren van oldtimers momenteel van een aantrekkelijk voordeel: als een auto 40 jaar of ouder is, wordt er geen wegenbelasting meer geheven. Deze regeling is gebaseerd op het idee dat oudere voertuigen over het algemeen minder worden gebruikt, en gedurende die 40 jaar al voldoende motorrijtuigenbelasting is betaald.
In 2028 staat er waarschijnlijk een verandering op het programma. Vanaf dat moment zal de MRB (motorrijtuigenbelasting) vrijstelling alleen nog gelden voor auto's met een bouwjaar vóór 1988. Dit betekent dat het bouwjaar van de oldtimer van toenemend belang zal zijn.
Opvallend genoeg betreft deze regeling enkele iconische auto's die binnenkort de 40-jarige mijlpaal bereiken. Neem bijvoorbeeld de Volvo 740, die langzaam maar zeker tot de categorie van oldtimers zal behoren.
En laten we eens kijken naar enkele klassiekers uit de jaren 80 die binnenkort in aanmerking komen voor deze vrijstelling:
Hoewel dit specifieke model uit 1985 stamt, zijn eerdere versies van de Porsche 911 Turbo uit de jaren '70 en vroeg in de jaren '80 ook zeer iconisch vanwege hun tijdloze ontwerp en sportieve prestaties.
De tweede generatie Camaro, geproduceerd tot 1981, staat bekend om zijn agressieve styling en krachtige prestaties, waardoor het een klassieker is onder de muscle cars.
Betrouwbare en duurzame middenklasse sedan die bekend stond om zijn robuuste bouwkwaliteit en veiligheidskenmerken. Met een kenmerkend Scandinavisch ontwerp bood de auto comfortabele rijervaringen en werd hij gewaardeerd om zijn lange levensduur.
De eerste generatie Golf GTI, tot 1983, wordt beschouwd als de pionier van de hot hatch-categorie, waarbij praktisch gebruik werd gecombineerd met opwindende prestaties.
Al met al staan deze auto's op het punt om niet alleen iconisch te blijven vanwege hun design en prestaties, maar ook vanwege het feit dat ze binnenkort officieel de status van oldtimer zullen verwerven, met alle voordelen van dien.