In de wereld van elektrische mobiliteit is Hyundai al lekker op weg. De nieuwe Hyundai N Vision 74 is op zijn allerminst een technisch hoogstandje te noemen. Met een bruut vermogen en retrolooks moet dit het beste van het nieuwe in een gefacelift jasje zetten.
Hyundai heeft een grote voorliefde voor het verleden. Niet geheel onlogisch want vroeger was alles beter, toch? Niet helemaal, want ondanks dat Hyundai in zijn creaties gebruik maakt van het beste uit het verleden proberen zij zoveel mogelijk vernieuwing op hun modellen toe te passen. Deze N Vision 74 is daar een schoolvoorbeeld van.
Als je snel kijkt ken je deze auto van een hele bekende film uit de jaren 80. Echter is het hem niet en als je hem even wat beter gaat bestuderen vind jij hem waarschijnlijk knapper dan die DeLorean MC-12. De wagen is achterwielaangedreven en voorzien van de nieuwste techniek, namelijk: energie winnen uit een waterstofcel. De 85 kW brandstofcel haalt zijn benodigde waterstof uit tanks van 4,2 kg. De combinatie van de brandstofcel en het grote accupakket leveren de N Vision 74 een actieradius op van meer dan 600 kilometer. Dan is het wel zaak om je niet te vaak mee te laten slepen door de rest van de aandrijflijn. De N Vision 74 heeft namelijk 680 pk aan boord. Een 0-100 km/u sprintje winnen is ook geen probleem, want met 900 Newtonmeter koppel ben jij de baas van de wijk. De topsnelheid moet boven de 250 km/h liggen.
Als je kijkt naar de hypermoderne Hyundai kan je als autoliefhebber niet zeggen dat hij mislukt is. De prachtige belijning in combinatie met de retro-pixelverlichting maken de bolide een plaatje om te zien. We zouden het scheurijzer dan ook graag meenemen voor een rondje over de P.C. Hooftstraat om wat nekjes te breken, echter zijn we ook uiterst tevreden om hem een dagje op Zandvoort uit te laten. Eén ding is zeker: als de mobiliteitsbranche in deze richting blijft bewegen worden ook de puristen warmer van de EV's.
Foto's: Hyundai N