Hoe vervoer je een fragiele raketlading de Atlantische oceaan over? Simpel: dan bouw je gewoon een gigantische zeilboot! Althans, dat is hoe het Nederlandse bedrijf Neptune Marine erover denkt. Zij zijn van start gegaan met de bouw van het eerste futuristische vrachtschip wat raketten moet gaan vervoeren naar Zuid-Amerika.
Neptune Marine heeft jaren ervaring in de scheepsbouw, maar dit is zonder twijfel het grootste project waar ze ooit aan begonnen zijn: De bouw van de Canopée. Je ziet het wel eens in een film, een groot vrachtschip die midden op zee in een storm verzeild raakt. Golven kletsen tegen de rand, de bemanning vliegt van het stuurboord naar bakboord. Dat is het laatste wat je wilt als je een paar ton aan raketten op je schip hebt liggen. Deze lading moet hoge G-krachten kunnen verwerken. Als er kleine scheurtjes in de lading komen, gaat het pas echt op een actiefilm lijken.
Een dergelijke ontploffing moet door een zeilschip worden voorkomen. Dat is het zieke aan de Canopée: Het wordt een schip met windondersteuning. Daarmee wordt Neptune Marine het eerste bedrijf ter wereld wat een zeilvrachtschip van deze omvang ontwikkelt. Een wereldprimeur dus. Verder zal door middel van roldemping-systeem en hoge ballasttanks ervoor worden gezorgd dat het vrachtschip een hoog zwaartepunt krijgt, wat de lading beschermt tegen versnellingen van het schip.
Het bedrijf uit Hardinxveld-Giessendam hoopt in 2022 het schip op te kunnen leveren. De Franse opdrachtgever Jifmar wil er jaarlijks tien keer mee de oceaan over varen om raketten naar Frans-Guyana te vervoeren. Door de ontelbare meetapparaten en de vier gigantische zeilen (363 vierkante meter oppervlakte per zeil!) op het bovendek moet dit wel lukken. De zeilen worden bij een windkracht zeven of hoger automatisch gestuurd door een weerkaartsysteem dat is gebaseerd op de weersverwachting. Hier wordt dan de ideale vaarroute op berekend. Een beetje als de ideale lijn die Formule 1-coureurs op een circuit kunnen rijden dus. Wij kunnen niet wachten tot de scheepsdoop van deze watergigant. Tot die tijd genieten we wel van de Heerema-zusjes .