We stuurden Nochtli naar Zuid-Frankrijk om de nieuwe Ford Mustang te testen

03 apr 2018, 20:00 Machines

Of we de nieuwe Ford Mustang wilden testen? Graag! Helaas konden we zelf niet, maar gelukkig hebben we de Mooiste Vrouw van Nederland nog achter de hand aan wie je dit soort klusjes wel kan overlaten. Dus stapte Nochtli Peralta Alvarez niet veel later in het vliegtuig om bandjes te roken van de muscle car der muscle cars.

Hieronder check je eerst de video. Artikel gaat verder onder de video.

Zo mazzelkont, dus jij mocht de nieuwe Ford Mustang aan de tand voelen! Hoe was het?
Was superleuk! Het was rondom Nice, dus dat was niet verkeerd. Na onze vlucht zijn we naar een plekje gereden waar alle Ford Mustangs stonden opgesteld. Ik heb maar gevraagd wat de populairste kleur was en dat bleek oranje te zijn, dus ik kreeg een oranje Ford Mustang mee. Vervolgens hebben we heel veel gereden! Dat kan goed daar in de bergachtige omgeving van Zuid-Frankrijk. Ik deelde de auto met Sebastiaan van Ford en dat was erg gezellig. We hebben de auto dus goed uitgeprobeerd. Van het verfijnde bochtenwerk tot hard rechtdoor scheuren, we hebben alles wel getest.

Wat vond je van de nieuwe Mustang?
Super vet! Ik ben sowieso echt een fan van muscle cars. Dat zijn mijn favoriete auto’s. Ze zijn stoerder dan andere sportwagens. Hij ziet er natuurlijk heerlijk uit. De nieuwe Mustang is wat aangepast waarbij die een nog sportiever uiterlijk heeft gekregen. Zo is de motorkap wat lager en de benedengrille is herzien, wat hem een agressievere neus geeft. Daarnaast heeft de kont een upgrade gekregen met een nieuwe diffuser en vier dikke uitlaatpijpen. Als je zou willen kun je ‘m trouwens nu krijgen met een achterspoiler, maar dat is een optie.

Hoe rijdt ‘ie?
De Mustang rijdt echt geweldig. Hij rijdt ligt goed en steady op de weg. Ook in bochten, iets waar nog wel eens kritiek op is bij Amerikaanse auto’s. Met sommige sportwagens heb je het gevoel dat je de bocht uitvliegt, dat heb je met deze niet. De technische mannen van Ford hebben extra aandacht besteed aan de voorzijde om zo de downforce te vergroten. Dat is een van de redenen waarom die zo stabiel op de weg ligt.

ford mustang10
Foto: Ford

Zo. Je hebt goed opgelet tijdens het introductiepraatje. Wat kost ‘ie eigenlijk?

In Amerika is het echt de sportauto voor de working class. Daar kost ‘ie zo’n 30.000 dollar. Iedereen van de middenklasse kan in principe wel een Mustang veroorloven. Wij hebben alleen de pech dat we in Nederland wonen, want met alle extra kosten als BPM ligt de aanschafprijs van de Mustang met V8 hier op 110.000 euro. Dat is dan wel weer jammer. Je kunt ‘m trouwens ook met de 2,3 liter Ecoboost kopen, dan kost ‘ie zo’n 70k.

Wat voor motor ligt erin?

Een 5,0-liter V8 met 450 pk. Verder is de automaat met 10 versnellingen ook wel de moeite om te vermelden. Combineer die twee samen en je scheurt in 4,3 seconde naar de 100 km/u en een topsnelheid van 250 km/u.

Dat zal wel een lekker geluid geven, niet?

Niet normaal. Dat geluid die uit die V8 komt is echt bizar vet. Als je het gaspedaal intrapt dan buldert het geluid echt uit de uitlaten of als je het gas loslaat dat pruttelt en knettert ‘ie lekker. Fucking vet.

ford mustang12
Foto: Ford

Trekt ‘ie beetje bekijks?

Ja, dit is een eyecatcher van heb ik jou daar. Zeker in deze oranje kleur draait iedereen z’n nek om en staart of wijst je na. Helemaal in die kleine pittoreske Franse dorpjes langs een bakkertje rijdt natuurlijk.

Wat vond je het vetste aan de auto?

Ik heb voor het eerst in een cabrio gereden (de Mustang is er ook in convertible), dat vond ik sowieso een ervaring. Er zit een feature op waarmee je het geluid van de auto kan aanpassen. Ze noemen het ‘Good Neighbour Mode. Kun je zelf instellen of je stil de straat in wil rijden of als je in een tunnel rijdt en die uitlaat wil horen brullen. Heel vet. Verder zit er een functie op die Linelock heet. Dat is een functie waarmee de voorremmen vastzet en vijftien seconden lang vol gas kan intrappen waarna je een grote zwarte streep kan trekken en als eerst weg bent bij het stoplicht. Ook heel tof. Van de andere autojournalisten hoorde ik dat Ford echt het enige merk is die zo’n soort functie op hun auto’s zal installeren. Heel cool.

ford mustang07
Foto: Ford

We hoorden dat je een aardig potje kan sturen…

Haha, ja klopt. Bij de politie heb ik een aparte rijopleiding moeten volgen voordat we überhaupt in een politieauto mochten stappen. Daar deed je van alles. Met hoge snelheid en zwaailichten door hartje Amsterdam scheuren tot een u-turn maken waar het eigenlijk niet kan en van heel hard rijden tot hoe je om moet gaan met aquaplaning. Hard rijden was en is een van m’n favoriete dingen. Dat is ook de reden dat ik nog veel boetes rijd met mijn BMW 1-serie. Dat gevoel dat je in een achtbaan zit maar ‘m zelf bestuurt is heerlijk. Daar moet je goed voor kunnen rijden, dus die training komt nog steeds van pas.

Je hebt bovendien ervaring met snelle auto’s toch?

Vorig jaar heb ik met DJ La Fuente meegedaan aan Streetgasm, een rally (zonder dat het een wedstrijd is) die van Amsterdam naar Valencia ging. We reden in de McLaren 540C van La Fuente. Echt top. Hoe harder ik in auto’s kan rijden hoe leuker ik het vind. Ik ben best een daredevil.

Zou je de Ford Mustang kopen?
Zeker! Maar dan wel met die dikke roffelende V8.

Ford Mustang in cijfertjes

Prijs Ford Mustang: vanaf €111.840,- Motor: 5,0-liter V8

Vermogen: 450 pk Koppel: 529 Newtonmeter

Acceleratie 0-100: 4,3 sec. Topsnelheid: 250 km/u

Gewicht: 1.545 kg Verbruik gemiddeld: 12,1 L/100 km

Delen met
Ook interessant