Het merk Yamaha is natuurlijk al jaren bekend als grootmacht in de motorwereld. Van jetski’s tot buggy’s, bij de Japanse bouwer maken ze het allemaal. De Japanners komen nu met een geheel nieuwe elektrische line-up en wij gingen door de straten van onze hoofdstad op pad met de nieuwe Yamaha NEO’s. De ideale manier om je door een drukke stad te verplaatsen is natuurlijk een elektrische
scooter. Je hebt geen last van astronomisch hoge benzineprijzen, failliet makende parkeerkosten en je kan jezelf lekker manoeuvreren door files.
De nieuwe Yamaha NEO’s is
dan ook een lekker werkpaardje die perfect is voor het leven in de betonnen jungle. Door de drukke straten van Amsterdam hebben wij de futuristische scooter uitvoerig mogen testen.
Yamaha Revs Your Heart
Toen we nog jong waren en op onze Zipjes tweetakt en Yahama Aerox reden hadden we nooit durven dromen dat zoveel techniek
op een scooter geplaatst kon worden. We kunnen dan ook gelijk vertellen
dat de nieuwe NEO’s een stukje techniek is waar ons hart sneller van gaat kloppen. Zoals de bedrijfsfilosofie van het merk al aangeeft doet de Japanse fabrikant er alles aan om elk segment in de tweewieler markt te behagen en de nieuwe NEO’s is daar dan ook geen uitzondering op. Die mannen bij Yamaha weten wel hoe ze een tweelier in elkaar flansen!
De nineties in een nieuw jasje
Yamaha maakt graag verwijzingen naar het verleden, zo ook bij deze nieuwe NEO’s. De nieuwe NEO’s is in feite een ultra gefacelifte versie van de eerste scooter uit 1997. Tijdens de rijtest voelen we al snel dat de NEO’s een high-end apparaat is waar goed over is nagedacht. Led voor- en achterlichten, 13-inch velgen met speciale banden, een digitaal dashboard en de scooter kan gestart worden zonder sleutel. Dat laatste vinden wij echt gruwelijk, want dit is een feature die normaliter alleen op dure bolides te vinden is.
Je kan de scooter met jouw telefoon verbinden en met een app van de fabrikant kan je al jouw ritten inzien, delen en de status van de scooter wordt live weergegeven. Een ander handig dingetje van deze is app is dat als je verbonden bent met de scooter, je op het digitale dashboard kan zien wanneer je een appje, berichtje of belletje krijgt. Onze opa en oma’s zouden zeggen dat vroeger alles beter was, maar dat gaat voor de elektrische NEO’s niet op!
Elektrische raket
De nieuwe NEO’s is niet alleen supermodern, maar ook strak en snel. Wij gingen als een razende trein, met een groepje van vijf, door de hoofdstad heen. Langs de grachten en op de welbekende pleinen t Nee, het is geen Audi RS3, maar de nieuwe NEO’s is wel een knapperd. De scooter zal verkrijgbaar zijn in het hoogglans zwart- of wit en heeft op de zijkant een subtiele babyblauwe typeaanduiding. Ook leuk aan deze elektrische tweelier, is dat hij een soort carter heeft. Hiermee wil Yamaha de bekende look van de eerste NEO’s blijven accentueren. De perfecte beschrijving is dan ook dat de nieuwe versie een tijdloos model is met de snufjes van nu.
Wat ook niet onbelangrijk is, is hoe de scooter rijdt. Wij vinden de NEO’s lekker wendbaar en durven met deze scooter ook 90 graden door de bocht te gaan – bij elektrische deelscooters sturen we liever op een slakkentempo de bochtjes door. Door de strakke schokbrekers en fijne zitpositie is geen verkeersdrempel vervelend en vangt de scooter de oneffenheden van het stadse wegdek met gemak op. Je zou de scooter zelfs in België kunnen gebruiken!
De acceleratie van deze spetter is ook fijn. Misschien nog wel veel belangrijker, deze
elektrische scooter heeft geen duw in de rug als je het gas loslaat en weer gas bijgeeft zoals andere elektrische scooters dat wel hebben. Hij rijdt gewoon als een benzinescooter, alleen dan stiller.
De scooter heeft onder de buddyruimte voor een helm en twee accu’s, lekker ruim dus en ideaal voor de kleine boodschappen. Met één vol accupakket heb je volgens het boekje 37 kilometer en met twee kun je 68 kilometer ver cruisen. Deze cijfers zijn echter in ideale omstandigheden. Wij haalden op de eerste accu 25 kilometer en toen werd hij op de tweede accu overgeschakeld. Enfin, 25 kilometer klinkt misschien niet heel veel, maar als je hem gewoon gebruikt voor woon-werk verkeer en recreatief gebruik denken we dat het meer dan genoeg is.
Kost ie dan?
De nieuwe Yamaha NEO’s is vanaf mei 2022 beschikbaar en hoewel er officieel geen prijzen bekend zijn gemaakt, moet hij in Nederland tussen € 3000 - 3500 euro gaan kosten. Het is in ieder geval wat anders dan een Vespa en je bent verzekerd van ultiem rijplezier op een kwaliteitsscooter.
Gallery
Foto's: Yamaha Nederland