De grote en meest bekende merken in de autowereld releasen vaak iets nieuws. Een nieuwe uitvoering van de Mercedes AMG of een Lamborghini Huracán Sterrato zijn net iets minder bijzonder dan wat er vandaag onthuld is. De splinternieuwe benzine aangedreven Donkervoort F22 is openbaar gemaakt. Het iconische merk van Joop Donkervoort is op het moment het enige overgebleven Nederlandse automerk en wij als nationalisten zijn daar best een beetje trots op. Des te belangrijker dat deze Donkervoort F22 een schot in de roos is. Donkervoort doet het al jaren met de D8 en alle variaties daarvan. Toch was het nu tijd voor iets nieuws.
F22 straaljager
Donkervoort staat er om bekend dat ze een hele lange tijd veel supercars de achterlichten lieten zien. Dat was tot het moment dat er hypercars kwamen met een vermogen van tien duizendmiljard pk. De F22 is een naam die suggereert dat de Donkie de hypercars misschien weer achterhaald. Het eerste waar wij aan denken is zo’n Amerikaanse straaljager, maar zo snel zal 'ie niet gaan. Helaas is de naam geen verwijzing naar de apparaten van Top Gun Maverick. De ‘F’ verwijst namelijk naar de dochter van de huidig managing director van het Nederlandse merk. Zij heet Filippa en de 22 verwijst natuurlijk naar het huidige jaar. Geen bliksemsnelle straaljager verwijzing, maar wel een prachtig emotionele familie verwijzing.
G-krachten
De F22 is nog lichter en sterker dan zijn voorganger, de D8. De Nederlandse vierwieler weegt maar 750 kilo. Op elk mogelijke plek is er bespaard aan gewicht. Van de reminstallatie tot aan de elektronica. Niets is meer dan het moet zijn, zodat de Donkervoort zo licht is als een veertje. Bij de release van de D8 was Donkervoort hun USP dat het de eerste straatauto was die meer dan 2G kon trekken in de bochten. De F22 trekt dit nog een beetje omhoog naar 2,15G. Stel je koopt deze bolide mag je wel wat Formule 1-coureur trainingsoefeningen opzoeken.
Donkervoort F22
Uiteraard zijn de prestaties ouderwets goed. In 2,5 seconde raak je met je snelheidsmeter al de honderd aan en vijf seconden later de tweehonderd. Met een open dak is de topsnelheid van 250 km/u halen misschien niet zo’n goed idee, maar dat scheelt je waarschijnlijk wel een rit naar de kapper. We waren even bang dat de 500 pk sterke Donkervoort misschien mee zou gaan in de elektrische trend, maar gelukkig blijft het een benzineslurper. Wel zo lekker voor de geluidsbeleving. Het blijft autorijden pur sang, want het is gewoon een handgeschakelde bak.
De F22 is tot nu toe gelimiteerd tot 75 exemplaren, maar misschien komen er in de komende tijd wel een paar bij. Hij is te koop voor €235.000 in Europa, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. We kunnen niet wachten tot we de eerste F22 spotten op Nederlandse bodem.