Het gewicht van de auto heeft altijd al een grote rol gespeeld bij Donkervoort. Ze waren dan ook constant bezig met het lichter maken van de bolides. Dat is bij deze nieuwe GTO ook wel
aardig gelukt, moeten we toegeven. Hij is maar liefst 22 kilogram lichter dan zijn voorganger, de 2011 D8 GTO. Dat is wel inclusief de lichtgewichtopties. Het totaalgewicht van dit
racemonster komt uit op een kleine 678 kilo. Als je bedenkt dat er een AUDI 2,5L R5 TFSI motor in zit met zo’n 380 pk, dan kan je je voorstellen dat ‘ie wel aardig vooruit wil.
Donkervoort heeft zichzelf echt weten te overtreffen met deze traktatie.
Naast de lichtste GTO, is dit ook de allersnelste. Ze hebben
voor de zich voor de GTO-40 gefocust op het vergroten van de downforce en het verbeteren van de aerodynamica. Ook hierin zijn ze met vlag en wimpel geslaagd. Dit monster is binnen 2.7
seconde op de honderd en heeft slechts 7.7 seconde nodig om ‘m door te trappen naar tweehonderd. Van ons mag Donkervoort elke dag wel jarig zijn. Naast de indrukwekkende cijfers en prestaties ziet 'ie er namelijk ook gewoon heel erg lekker uit.