De gloednieuwe Corvette Z06 uit huize Chevrolet legt zijn focus op het bang maken van Europese markt. Het is een Amerikaan als nooit tevoren. De ‘flat plane crank’ motor zorgt voor oorverdovende klanken die schreeuwen naar meer. Het exterieur laat andere scheurijzers als de Audi R8 tweemaal nadenken of ze wel een duel aan willen gaan. Deze bolide is wel wat anders dan zo’n lompe Amerikaanse muscle car. Dit is een rasechte racewagen met Amerikaans patriottisch bloed. Corvette
Na een goede blik te hebben geworpen op het nieuwe vlaggenschip van Chevrolet is één ding wel duidelijk. Het blijft een dikke Amerikaan. Alhoewel Chevrolet echt de goede kant op gaat, kun je dit nog aan veel aspecten zien. De bolide oogt nog erg lomp en heeft veel onnodige designfeatures die niet veel bijdragen aan de wegligging of andere rijaspecten. De bestuurder lijkt wel ingesloten te zitten in zijn eigen ‘fighter jet cockpit’. We snappen dat de Amerikanen dit erg dik vinden. Toch oogt het in onze opinie wat vreemd. De bolide wordt voortgedreven door een dikke 670 pk sterke zogeheten ‘Flat Plane Crank motor’, of in andere woorden een platte krukas motor. Dit zijn twee viercilinders in lijn die in een V vorm met een 180 graden boog aan elkaar zijn gezet. Dit geeft de wagen veel stabiliteit wanneer de toeren even omhoogschieten. Best handig voor een bolide die even de 8.600 toeren aantikt. Je hebt het goed gehoord. Een Amerikaan die pas rood wordt bij 8600 toeren? Dat is toch echt bijna Porsche niveau. In vergelijking: de
GT3 RS 9.000 toeren aan.
De bolide is in flink wat uitvoeringen te verkrijgen. Hierbij heb je ook de luxe ogende targa variant. Toch wel onze favoriet. Niks is dikker om met het dakje open de symfonie van de V8 te mogen bewonderen. Over geluid gesproken, hier hebben de Amerikanen flink wat werk verricht. Om de bestuurder echt mee te laten genieten hebben de engineers de volledige uitlaat herdacht. Ze hebben een parabolische geluidsweergave gemaakt. Dit houdt in dat het geluid zowel naar achter katapulteert als ook naar voren zodat je als bestuurder mee mag genieten van acceleratie. Merci Chevrolet!
2023 Chevrolet Corvette Z06
Specs
Je kunt de bolide zo vormgeven als jij dat wilt. Als je aan 11.000 mogelijkheden niet genoeg hebt weten wij het ook niet meer. De Amerikaan heeft flink wat snufjes aan boord. Om de gehele wegligging te verbeteren heeft het merk een handigheidje van Porsche overgenomen. En wel de bandenmaat. Voor 20 inch en achter 21 inch. Dit wordt uiteraard gedaan voor een snelle acceleratie en om vlugger door de bochtjes heen te kunnen rammen. Dit lieten de heren ook zien op de Nordschleife. Het beest ging waarlijk als een raket. Als de Z06 niet genoeg is kun je altijd nog de performance package kopen. Het Z07 performance pakket is compleet vervaardigd voor de racebaan. Deze rakker is dan ook volgepropt met carbon onderdelen zoals de wielen, spoiler en spiltter. Hierdoor raast hij sneller naar de honderd dan dat je Corvette zeggen kan. Best rap dus. 2,6 seconden doet hij erover om precies te zijn. Wij kunnen het niet afwachten er een in het wild te zien. Er zelf eentje kopen is nog een beste opgave. In Amerika zal je met $70.000 dollar voldoende centen hebben om een prima uitgeruste kist te kopen. In Nederland zal je €165.995 euro voor het basismodel moeten neerleggen. Toch maar verhuizen dan?