Omdat het Ferrari is, was het niet alleen genoeg om de al bestaande track-only FXX K te maken. Er is altijd ruimte voor verbetering, en nu is dat gebeurd. Met de Ferrari FXX K Evo, een lichter en meer aerodynamisch superieure sportwapen. Ferrari heeft niet aangekondigd hoeveel exemplaren er worden gemaakt of wat de exacte prijzen zijn, maar bestaande FXX Ks kunnen ook met dit pakket een upgrade krijgen. Ferrari ging absoluut te keer met de aerodynamica, beginnend met
een nieuw ontwikkelde aero-pakket die de downforce-coëfficiënt ziet verbeteren met 23 procent. Dat is vergelijkbaar een stijging van 75 procent van
de Ferrari LaFerrari-wagenauto waarop het het model gebaseerd is. Ferrari zegt dat het ontwerpelementen uit Formule 1, GT, GTE en andere racereeksen heeft overgenomen om tot het waanzinnige eindresultaat te komen. Een hele jaar werd besteed aan speciale simulaties en testen van windtunnels om de aerodynamica precies goed te kunnen krijgen.
Aan de buitenkant zijn de verschillen tussen de FXX K Evo en de "standaard" FXX K vrij duidelijk. Downforce wordt verhoogd door een tweevoudige vaste vleugel aan de staart, die Ferrari beweert dat hij werkt in naadloze synergie met de actieve achterspoiler. Maar daar bleef het niet bij. Zelfs de zijkanten van de voorbumper werden veranderd door de ruimte onder de koplampen uit te hollen, waardoor
er een extra inname
voor de voorwielen was.
Door al deze nieuwe brute aanpassingen werden de prestaties zo veel verbeterd, dat de ingenieurs nieuwe frontremluchtinlaten moesten maken en aan de ophanging opnieuw moeste sleutelen. Binnen in het gruwelijke monster is er een nieuw stuurwiel en een groter achteruitkijk videoscherm voor de bestuurder. Heb je dus toevallig een FXX-K voor de deur staan en wil je nog sneller? Dan is deze upgrade elke cent waard.
Foto's: Ferrari