We kennen 'm allemaal wel: de GT86. Deze bolide is inmiddels al tien jaar op de markt en heeft elke fanatieke JDM-fan veel plezier bezorgd. Echter had deze wagen met wat problemen te kampen. Het vermogen was slapjes en de auto was niet zo direct als dat we van een achterwiel aangedreven pretmachine mogen verwachten. Ook was de power soms wat ver te zoeken. Nu is daar de Toyota GR86 die alles goed maakt wat de GT86 fout deed. De opgeboorde viercilinder boxermotor heeft flink getraind en de auto is afgeslankt. De perfecte formule voor een beetje pret op het circuit. Toyota GR86
De GR86 is een doorontwikkeling van de GT86 en de Subaru BRZ. Door een flinke opboring van die heerlijke boxer heeft de wagen ook 34 pk extra in petto. Wanneer je dit combineert met de reducering van 20 kilo krijg je een pure pretformule. Door de robuste handgeschakelde zesbak lanceer je de wagen in 6,3 seconden naar de honderd en ram je hem door tot 236 km/u. Daarnaast zegt Toyota ook een automaat te maken voor de wat luiere mensen onder ons. Wel zal je dan genoegen moeten nemen met een 0 op 100 tijd van 6,9 seconden en een topsnelheid van 216 km/u.
Verder was het constructief een heerlijk stukje denkwerk, maar de Japanners hebben het gered. De bolide is doorontwikkeld op de GT86. Wel is het geheel een paar centimeter langer wat de auto tot 50% stijver dan zijn voorganger maakt. Superdik natuurlijk. Wat ook niet mag missen is het sperdifferentieel. Dit betekent dat het kontje van de wagen heerlijk zal uitbreken wanneer hij een bocht tegenkomt. Ook heb je een geweldige track modus waarbij je die vervelende stabiliteitscontrole kunt uitzetten en lekker kunt door jakkeren.
Simplistisch
Van binnen lijkt de wagen erg simplistisch. Toyota richt zich vol op het rijden. En zo heurt het ook. Geen onnodige toeters en bellen. Er zitten grote overzichtelijke knoppen in die makkelijk te bedienen zijn wanneer je handschoenen draagt. De Japanners hebben goed nagedacht en de wagen voor een bepaalde doelgroep gebouwd. De wagen beschikt over Apple CarPlay, maar dat is het ook wel. Meer dan een stuur, een sportief pookje en wat pedaaltjes voor de handigheid zal je niet nodig hebben. Kortom, deze bolide is een echte rijdersauto. Je kunt de wagen in het voorjaar van 2022 tegenkomen. Wij wachten met smart af.