Bugatti, het merk van pure snelheid en zieke auto’s,
heeft zichzelf weer eens flink overtroffen. Ter ere van hun 115-jarig jubileum
hebben ze de one-of-one Baby II ontworpen, een auto in retrostijl. Er is alleen
één groot nadeel: er is slechts één exemplaar van deze versie gebouwd. Dat is
even balen… Mannen, laten we eerlijk zijn. Wie droomt er nou niet van
een
Bugatti? We hebben allemaal wel eens in de Truffade Adder gereden in GTA en
gefantaseerd over hoe het zou zijn om deze wagen in het echt te bezitten. Maar
voor een
Bugatti heb je helaas een hele zware portemonnee nodig. Wil je er een
op de kop tikken? Dan moet je al snel richting duizelingwekkende bedragen
denken.
one-of-one Baby II
De nieuwe Baby II is samen met Hedley Studios onthuld ter
ere van het 115-jarig jubileum. Maar we hebben slecht nieuws voor de
Bugatti-liefhebber: er wordt maar één exemplaar van dit bakbeest met deze
livery gemaakt. Ja mannen, wij moesten ook even slikken toen we dit hoorden. De
kans dat hij bij jou op de oprit staat, is waarschijnlijk nog kleiner dan de
kans dat Gaston van de VriendenLoterij voor je deur staat. En dat gebeurt al
zelden… Waarschijnlijk verdwijnt deze in een museum. Nou ja, dan moeten we dat
maar gaan bezoeken om de Baby II met eigen ogen te aanschouwen.
Door wie is dit feestelijke model ontworpen? De ontwerper
van de Baby II is Jascha Straub. Ken je hem niet? Hij is het hoofd van de
designafdeling bij Bugatti en bepaalt dus mede wat er allemaal wordt
ontwikkeld. Maar ook hij zal deze waarschijnlijk niet voor de deur hebben
staan. Naast dat het een jubileummodel is, is het ook een eerbetoon aan de
legendarische Type 35-raceauto uit de jaren ‘20.
Performance
De Baby II is een schaalmodel dat volledig elektrisch wordt
aangedreven. Dit doen ze niet om de klimaatwappies tevreden te houden, maar
omdat de beruchte zestiencilinder met vier turbo’s simpelweg nooit onder zo’n
trapauto-achtige variant past. De performance van de Baby II stelt allesbehalve
teleur: deze kleine rakker haalt een topsnelheid van 100 km/u. Niet verkeerd
voor zo’n wagen.
Hoe is deze feestelijke Baby II ontworpen? Hij is gehuld in
zwart en geel, maar om het zo te omschrijven zou deze wagen tekortdoen. In de
brochure wordt zwart omschreven als Nocturne Black en geel als Midas Yellow.
Deze twee kleuren zijn speciaal gekozen omdat ze de favoriete kleuren waren van
Ettore Bugatti, de oprichter van het merk. Naast de kleurencombinatie is er nog
iets unieks toegevoegd: de auto heeft een met de hand getekende afwerking. Op
de motorkap zien we schetsen die de rijke racegeschiedenis van het merk
weergeven. Zo komen onder andere het huis van de familie Bugatti en Ettore zelf
voorbij.
Paarden
Wist je trouwens dat Bugatti een speciale band heeft met
paarden? Dit komt door Ettore’s grote liefde voor volbloedpaarden. Het
interieur is uiteraard afgewerkt in pure Bugatti-stijl, met luxe Bridge of
Weir-leer. Volgens hoofdontwerper Straub was het behouden en vieren van
Bugatti’s erfgoed een belangrijke overweging bij het ontwerp.
Medeverantwoordelijke Ben Hedley van Hedley Studios
noemt het project een “briljant canvas voor een unieke
kunstcreatie.”
Wij zijn helemaal gecharmeerd van deze auto. Helaas kunnen
we hem niet zelf rijden, maar we gaan zeker het museum opzoeken waar deze Baby
II zal shinen.