Bugatti heeft een racemonster gecreëerd dat de 500 kilometer per uur aantikt

29 okt 2020, 18:00 Machines
bugatti

Het Franse autobedrijf heeft weer een asfaltverslinder ontwikkelt. Bugatti staat erom bekend om recordbrekende auto's te bouwen. Deze keer scheurde de bolide met 1.850 paardenkrachten over het circuit van Paul Richard en haalde in minder dan acht seconden de 300 km/u.

Bugatti Bolide

Een paar mensen dachten al dat ze een Bugatti hadden zien rijden over het circuit van Paul Richard. Daar hadden ze dus gelijk in. Het Franse merk heeft het nieuwe model de wereld ingeschoten. Dit is tevens het laatste model dat met de 8.0 liter W16 motor gaat rijden. Deze lag in elk model sinds de Bugatti Veyron. Maar in tegenstelling tot de vorige modellen, streeft de Bolide (Frans voor raceauto) naar maximale prestaties door een absurd krachtig deuntje van de motor in een ultralicht voertuig te laten draaien.

Antwoord op de eeuwige vraag

Menig jaren vragen autoliefhebbers zich af: 'wat nou als Bugatti een raceauto bouwt?' Hierbij het antwoord. De hypersportwagen die ze hebben gebouwd voldoen aan alle eisen van de FIA en is circuitgericht gebouwd. "Ontworpen rond de W16-aandrijflijn met een minimale carrosseriestructuur en ongelooflijke prestatiegegevens. Het resultaat: de kleinst mogelijke schaal voor een adembenemend prestatievoertuig waarmee de W16 echt tot zijn recht komt. " Aldus Stefan Ellrot, hoofd van technische ontwikkeling.

Bugatti prijst de lichtgewicht carbon monocoque van de Bolide als een treksterkte-gewichtsverhouding die alleen in de luchtvaartindustrie is bereikt. De schroeven, bevestigingsstukken en andere functionele componenten zijn gemaakt van 3D-geprint titanium. Keramische schijfremmen in Formule 1-stijl, magnesiumwielen en een ophangingssysteem met duwstang met oliereservoirs verborgen in horizontale dempers zorgen allemaal voor een nauwkeurige bediening terwijl het gewicht verder wordt verminderd.

Die W16 heeft ook vier nieuw ontwikkelde turbochargers met speciale bladen gekregen om bij hogere motortoerentallen meer boostdruk en vermogen op te bouwen. Het oliecircuit, de oliedruk, de terugslagkleppen, de schotten, de olietanks, de oliereservoirs en het pompontwerp van de dry-sump-smering werden aangepast om te presteren onder intense bochten.

Circuitbeest

Helaas voor de Bugatti fans zal de Bolide nooit op de weg komen. Omdat hij dus voldoet aan de eisen van de FIA zal hij niet worden goedgekeurd als straatauto. Laten we nu maar hopen dat de Bugatti Bolide mee gaat doen in een raceklasse.

Delen met
Ook interessant