Iedereen met smaak begrijpt dat het dubbele frame, de peervormige tank, de open lopende aandrijfas en de ronde chromen uitlaat van de BMW R18 een heerlijke motor oplevert. Dirk Oehlerking van Kingston Custom heeft de Duitse kruiser nog net even wat opvallender gemaakt in zijn project 'Spirit of Passion'. De een ziet in deze variant een van de dikste motoren ooit gemaakt, de ander vindt het afschuwelijk. Hou dan ook credits voor Dirk en zijn
ontwerp kwaliteiten.
BMW R18 x Kingston Custom
Volgens
BMW Motorrad is het ontwerp geïnspireerd door Art Deco, een populaire stijlbeweging van 1920 tot 1939. Dat is goed terug te zien als je kijkt naar de algehele vorm van de aangepaste R18. Het opvallendste onderdeel is het enorme Kingston spatbord, voorzien van de iconische kidney grill van BMW, mooi zwart geverfd en gestreept met witte contourlijnen. Het barbell-achtige stuur, dat korter lijkt dan de standaard, werd ook met de hand gemaakt.
Dirk heeft ook de leidingen geüpgraded tot een Kingston Roadster-ontwerp, terwijl de richtingaanwijzers zijn vervangen door Kellerman-lichten. De LED-koplamp is ook geïntegreerd in de kuip.
“Ik heb er van tevoren goed over nagedacht. Mijn motorfietsen stralen altijd charme en karakter uit," zei Dirk in een verklaring. "Ik krijg een constante stroom van beelden langs mijn hoofd als het erom gaat te beslissen op welke stijl ik me wil concentreren. Als ik de keuze eenmaal gemaakt heb, begin ik met een schets in potlood en Tipp-Ex. Dan blijf ik doorgaan totdat ik in mijn hart weet: dit is het precies! "
Dirk vond de kerntechnologie van de R18 'perfect', dus hij paste het frame van de 1.802cc 'Big Boxer' tweecilinder niet aan, die 91 pk en 116 pond-voet koppel door een zesversnellingsbak stuurt.