Als je het hebt over motorscooters dan popt Italië al snel in je brein naar boven. Het land is de bakermat van het segment en niet in de laatste plaats dankzij Piaggio en Aprilia, dat onderdeel is van dit deze Zuid-Europese tweewielergigant. Dus als de nieuwe Aprilia SR GT wordt gepresenteerd, dan moeten we die natuurlijk rijden in het land van herkomst. Dus pakken we het vliegtuig naar Milaan, voor een bliksembezoek aan de Italiaanse Rivièra.
Waar we in Nederland net een turbulente storm driedaagse achter de rug hebben, daar ruiken we in Italië de beginselen van de lente. De zon schijnt fel, de lucht is blauw en de temperatuurmeter begeeft zich in het midden van de tien en de twintig. Vanaf Milaan is het zo’n twee en een half uur rijden naar Rapallo, het idyllische dorpje aan de Middellandse Zee waar ons logeeradres zich begeeft. Daar staan de SR GT’tjes waar we morgen mee gaan rijden al netjes naast elkaar opgesteld. Eerst maar eens stukje focaccia, glaasje champagne (we hebben immers iets te vieren) en luisteren naar het verhaal achter deze Aprilia SR GT.
Het merk is afgelopen twee jaar zeer actief geweest door liefst compleet drie nieuwe motoren te introduceren. We hebben gereden op die heerlijke RS 660 en de Tuono 660 . Daarnaast hebben de Italianen ook nog het doek getrokken van de Tuareg 660 . Als je bedenkt dat ze verder nog wat scooters, 125’jes en topmodellen als de Tuono V4 (wat een machine) en de RSV4 (helemaal crazy) in het assortiment hebben zitten, dan snap je dat hele spectrum aan smaken op tweewielergebied wel zo ongeveer aanwezig is.
Wat voor model past er nog wel tussen? Juistem. Een apparaat zoals de Aprilia SR GT, de eerste ‘urban adventure’ motorscooter van Aprilia. De scooter is altijd onderdeel geweest van het portfolio van Aprilia. Elke nineties kid die is opgegroeid in het tijdperk van de opgevoerde scooters kan zich nog vast nog wel de Aprilia SR herinneren. Het was een van de scooters waarmee je het mannetje was op de middelbare school (bedenk die Yasuni terugloopuitlaat er zelf maar even bij). Tegenwoordig hebben ze de SXR in het scootersegment. Prima voor de korte afstandjes misschien, maar een motorscooter is natuurlijk een stuk veel veelzijdiger. Dit is de crossover van de klassieke scooter, gemixt met het comfort en de rijderspositie van motoren. Niet voor niets is dit wereldwijd een ontzettend grote markt. Piaggio verkoopt jaarlijks meer dan 1 miljoen motorscooters, waarvan er zo'n 150.000 naar Zuid-Amerika gaan. Het is over de hele planeet (denk maar eens aan Thailand, Vietnam, Colombia etc.) een bijzonder populair vervoersmiddel, want comfortabel, makkelijk te rijden en geschikt voor zowel korte- als langere afstanden. Je kan er de smalle steegjes mee in, maar ook de snelweg is goed te doen. Ideaal woon-werkvervoer, zou je zeggen. Na een verrukkelijk pastaatje te hebben gegeten duiken we snel ons bed in, want we moeten vroeg op voor hetgeen waarvoor we hier gekomen zijn: het rijden met de Aprilia SR GT.
Als we de gordijnen opentrekken dan worden we bijna verblind door die felle, bloedhete superster daar bovenaan de heldere ochtendhemel. Snel een cappuccino en een stukje brood met salami in de keel, helm op en blazen maar. We vertrekken van Rapallo naar Santa Margherita Ligure, alwaar we de tocht voortzetten richting Bogliasco, waar een lunch onze dan ongetwijfeld hongerige maagjes zal vullen. Over kronkelende bergweggetjes rijden we langs de zee door tal van kleurige dorpjes, terwijl het ene na het andere uitzicht een ‘oeh’, ‘jemig’ en ‘potverdikkie’ uit onze mond weet te ontlokken. Dit is zonder twijfel een van de mooiste regio’s van Europa. Ook als je niet de nieuwe motorscooter van Aprilia moet testen, een moddervette aanrader.
Tijdens de stop voor de foto’s in een havenplaatsje hebben we uitgebreid de tijd om ‘m eens even goed te bestuderen. Wat direct opvalt aan het design, is dat ze de lijn die is ingezet met de RS 660, Tuono en Tuareg hebben voortgezet in de SR GT. Dat uit zich met name in de agressieve blik uit z’n ogen. Ook verder ziet er strak en sportief uit. Dat blijkt ook wel uit de reacties van passerende Italiaanse mannetjes, die in hun onnavolgbare, maar oh zo prachtige taal hun bewondering (non-verbale communicatie kunnen we wel verstaan) uiten.
De SR GT komt in twee verschillende versies: een 125 cc en een 200 cc. De eerste weegt 144 kilo, terwijl de 200 cc versie vier kilo meer met zich meedraagt. Qua kleuren kun je kiezen uit zes verschillende opties. De basisversie komt in Aprilia Black, Street Grey en Infinity Blue. Als je de Sport-versie op de kop tikt dan kun je nog kiezen uit Street Gold (bekend van de RS 660), Iridium Grey en Red Raceway (bekend van de Tuono 660), inclusief details in dezelfde kleurstelling. Alle modellen zijn voorzien van een Start&Stop-systeem, dat je ook kan uitschakelen. Het draagt wel bij aan het lage brandstofverbruik, want op een volle tank met een inhoud van 9 liter moet je prima 350 kilometer kunnen rijden.
Het zijn natuurlijk geen cijfers waar de hardcore motorrijdende snelheidsfreak stijl van achterover slaat, maar zo moet je ‘m ook niet beoordelen. De Aprilia SR GT rijdt gewoon ontzettend lekker. De zitpositie op het zachte zadel is actief en uiterst comfortabel, het windschermpje houdt de meeste wind van je lichaam. Daarmee manoeuvreert ‘ie zich soepeltjes door alle facetten van het verkeer. Zo’n motorscooter rijdt natuurlijk easy peasy. Gasgeven en remmen; meer wordt er niet van je gevraagd. De machine is lekker licht waardoor je leuk door de bochten kunt zeilen. Tegelijkertijd voel je je wel heel veilig, mede dankzij z’n uitstekende remmen. Qua snelheid komt zeker de versie met 200 cc goed van z’n plek. De 125 cc rijdt ook lekker, maar is aanmerkelijk langzamer. Aangezien je in Nederland - in tegenstelling tot Italië - je motorrijbewijs (A2) nodig hebt om een 125 cc vehikel te besturen, zouden wij altijd voor de variant met 200 cc kiezen.
Zo is de Aprilia SR GT een hele serieuze nieuwe speler in het land der motorscooters. Piaggio toont hiermee aan waarom het de koning is in dit segment. Hij ziet er goed uit, rijdt lekker, zit comfortabel en toont zich zo een veelzijdige tweewieler die uitstekend ingezet kan worden als dagelijkse reiscompagnon. En dan te bedenken dat je voor minder dan 5.000 euro klaar bent. Het zou ons niet verbazen als hier wereldwijd heel veel exemplaren van verkocht gaan worden. Om te beginnen in zijn eigen vaderland.
Check hier het Instagram Story verslag van de trip naar Italië met de Aprilia SR GT.
Meer info of proefrit maken over de Aprilia SR GT? Moet je even op aprilia.com rondsnuffelen.
Motor: 1,0 cilinder four stroke
Cilinderinhoud: 200 cc (ook verkrijgbaar als 125 cc) Vermogen: 17,5 pk bij 14.500 tpm
Koppel: 16,5 Newtonmeter bij 7.000 tpm Gewicht: 144 kilo
Brandstofcapaciteit: 9 liter Prijs Aprilia SR GT 200 (vanaf): €4.590,-