Alpine brengt ultieme versie van de A110 uit: de A110 R Ultime

13 feb , 20:29 Machines
36c0c95a3ajpg

Na de A110 komt Alpine met de A110 R Ultime. De bruutste en meest extreme versie van de A110 tot nu toe. Met een rondetijd op de Nordschleife die zo’n 20 seconden sneller is dan de A110 R, zet deze nieuwe versie compleet nieuwe maatstaven. Alpine legt de lat dus weer een stukje hoger voor zichzelf.

Dit beest wordt gebouwd in de historische Jean Rédélé Alpine-fabriek in Dieppe en belichaamt pure emotie en topprestaties. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden laat hij de meeste auto’s direct achter zich. De 1,8-liter turbomotor levert een stevige 345 pk waardoor de wagen zich onderscheidt met een indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding.

 De Alpine A110

De Alpine A110 was al een knaller sinds zijn introductie in 2018. Sindsdien heeft Alpine gewerkt aan een straat legale ultieme versie van deze machine. Het resultaat mag er zijn: een auto die extreme prestaties koppelt aan exclusiviteit. En dat terwijl de A110 R Ultime er bijna nooit was gekomen. In eerste instantie was het namelijk niet eens de bedoeling om dit model op de markt te brengen.

Van prototype naar monster op de weg

Oorspronkelijk was de A110 R Ultime bedoeld als een prototype vanwege zijn extreem sportieve specificaties. Maar de ambitie groeide snel om een unieke, emotioneel geladen auto te creëren voor liefhebbers van pure snelheid. Twee kernprincipes stonden centraal bij het ontwerp: ultieme sportiviteit en exclusieve aantrekkingskracht.

Om de wendbaarheid en bochtsnelheid te verbeteren, werden de motor, het chassis, het remsysteem en de aerodynamica volledig herzien. De nieuwe DCT6-transmissie is aangepast om het extra vermogen probleemloos aan te kunnen.

Aluminium chassis

Het volledig uit aluminium opgebouwde chassis draagt bij aan het extreem lage gewicht, waardoor de A110 R Ultime een van de lichtste sportauto’s ter wereld is. De wielophanging werd compleet vernieuwd en voorzien van gloednieuwe Öhlins® TTX-dempers, die in hoogte verstelbaar zijn en een tweeweg hydraulische aanpassing hebben voor compressie en rebound. De speciaal ontworpen, gesmede lichtmetalen velgen zijn 18-inch aan de voorkant (10 mm breder dan die van de A110 R) en 19-inch achteraan. Alles draait om maximale performance.

De ingenieurs van Alpine werken volgens de kernwaarden van het merk: lichtgewicht constructie, geavanceerde aerodynamica en expertise uit de Formule 1-wereld. Ze ontwikkelden een high-performance auto zonder simpelweg het motorvermogen te verhogen en konden daarbij putten uit acht jaar ervaring op het hoogste niveau van de GT4-racerij.

Een exclusief speeltje

Van dit staaltje vakmanschap worden slechts 110 exemplaren geproduceerd. Wie er eentje wil, moet er dus razendsnel bij zijn. Maar goed, dan heb je ook wat. Dit model is een grote stap in het Ultra-personalisatieprogramma van Alpine. Voor het eerst krijgen klanten de kans om deel te nemen aan een echt co-creatieproces via het Atelier Sur-Mesure-programma, waarbij maatwerk tot in de kleinste details mogelijk is. Alpine heeft met de A110 R Ultime weer een dikke stap gezet in de wereld van extreme sportwagens. En als je het geluk hebt om er eentje te bemachtigen, weet je zeker dat je met iets heel bijzonders op de weg verschijnt.

Delen met
Ook interessant