Na de A110 komt Alpine met de
A110 R Ultime. De bruutste en meest
extreme versie van de A110 tot nu toe. Met een rondetijd op de Nordschleife die
zo’n 20 seconden sneller is dan de A110 R, zet deze nieuwe versie compleet
nieuwe maatstaven. Alpine legt de lat dus weer een stukje hoger voor zichzelf.
Dit beest wordt gebouwd in de historische Jean Rédélé
Alpine-fabriek in Dieppe en belichaamt pure emotie en topprestaties. Met een
acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden laat hij de meeste
auto’s direct achter zich. De 1,8-liter turbomotor levert een stevige 345 pk waardoor de wagen zich onderscheidt met een indrukwekkende
vermogen-gewichtsverhouding.
De Alpine A110
De
Alpine A110 was al een knaller sinds zijn introductie in 2018.
Sindsdien heeft Alpine gewerkt aan een straat legale ultieme versie van deze
machine. Het resultaat mag er zijn: een auto die extreme prestaties koppelt aan
exclusiviteit. En dat terwijl de A110 R Ultime er bijna nooit was gekomen. In eerste instantie was het namelijk niet eens
de bedoeling om dit model op de markt te brengen.
Van prototype naar
monster op de weg
Oorspronkelijk was de A110 R Ultime bedoeld als een
prototype vanwege zijn extreem sportieve specificaties. Maar de ambitie groeide
snel om een unieke, emotioneel geladen auto te creëren voor liefhebbers van
pure
snelheid. Twee kernprincipes stonden centraal bij het ontwerp: ultieme sportiviteit en exclusieve aantrekkingskracht.
Om de wendbaarheid en bochtsnelheid te verbeteren, werden de
motor, het chassis, het remsysteem en de aerodynamica volledig herzien. De
nieuwe DCT6-transmissie is aangepast om het extra vermogen probleemloos aan te
kunnen.
Aluminium chassis
Het volledig uit aluminium opgebouwde chassis draagt bij aan
het extreem lage gewicht, waardoor de A110 R Ultime een van de lichtste
sportauto’s ter wereld is. De wielophanging werd compleet vernieuwd en voorzien
van gloednieuwe Öhlins® TTX-dempers, die in hoogte verstelbaar zijn en een
tweeweg hydraulische aanpassing hebben voor compressie en rebound. De speciaal
ontworpen, gesmede lichtmetalen velgen zijn 18-inch aan de voorkant (10 mm
breder dan die van de A110 R) en 19-inch achteraan. Alles draait om maximale
performance.
De ingenieurs van
Alpine werken volgens de kernwaarden van
het merk: lichtgewicht constructie, geavanceerde aerodynamica en expertise uit
de Formule 1-wereld. Ze ontwikkelden een high-performance auto zonder simpelweg
het motorvermogen te verhogen en konden daarbij putten uit acht jaar ervaring
op het hoogste niveau van de GT4-racerij.
Een exclusief
speeltje
Van dit staaltje vakmanschap worden slechts 110 exemplaren
geproduceerd. Wie er eentje wil, moet er dus razendsnel bij zijn. Maar goed,
dan heb je ook wat. Dit model is een grote stap in het Ultra-personalisatieprogramma
van Alpine. Voor het eerst krijgen klanten de kans om deel te nemen aan een
echt co-creatieproces via het Atelier Sur-Mesure-programma, waarbij maatwerk
tot in de kleinste details mogelijk is. Alpine heeft met de A110 R Ultime weer
een dikke stap gezet in de wereld van extreme sportwagens. En als je het geluk
hebt om er eentje te bemachtigen, weet je zeker dat je met iets heel bijzonders
op de weg verschijnt.