Een nieuwe auto kopen heeft iets magisch. Je bepaalt zelf welke opties je aanvinkt, je hebt garantie mocht je nieuwe bolide onverhoopt toch de geest geven en de kilometerteller heeft nog geen ervaring. Toch is er ook een nadeel aan het kopen van een nieuwe auto: de afschrijving. Zodra je met je wagen de showroom uitrijdt is ‘ie direct half zoveel waard. Beetje overdreven natuurlijk, maar je snapt ons punt. Waarom zou je dus niet gewoon voor een tweedehands auto gaan?
Je kunt namelijk talloze wagens vinden op de tweedehandsmarkt waar het afschrijvingsmonster alvast de kop vanaf heeft gehakt. Bovendien kun je vaak een net iets dikkere bak kopen dan je nieuw zou kunnen aanschaffen. Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Er zijn namelijk wel een paar dingen waar je op moet letten als je een tweedehandsje op de kop wil tikken. Daarom hier vijf tips die ervoor zorgen dat je geen miskoop doet.
Eigenlijk is het belangrijkste om te checken bij de aanschaf van een tweedehands auto het onderhoudsboekje. Is ‘ie geregeld naar de garage geweest? Klopt de kilometerstand? Dit soort veelzeggende informatie is daarin allemaal terug te vinden. Het aantal vorige eigenaren is ook handig om even te checken. Hoe minder hoe beter.
Helaas is zo’n onderhoudsboekje niet altijd compleet, sterker nog, soms mist ‘ie in z’n geheel. Dan zal kun je het beste je oog voor detail aanzetten. Het zijn kleine dingetjes die dan namelijk verraden hoeveel de wagen de afgelopen jaren gebruikt is. Een stuurwiel is vaak een goede indicator. Door zweterige handen takelt een stuur steeds verder af wanneer ermee gereden wordt. Ook de krasjes rond een sleutelgat (om ‘m te starten) zeggen iets over hoeveel ermee gereden is. Ga er maar vanuit dat er iets niet klopt als een wagen enorm veel krassen rond het sleutelgat heeft, en de eigenaar beweert dat ‘ie pas 25.000 kilometertjes gelopen heeft.
Roest is een echte autokiller. Vooral oudere auto’s zijn niet goed bestand tegen dit metaalvretende monster. Bovendien is het zo dat hier niet heel veel tegen te doen is. Als het er eenmaal zit wordt het meestal alleen maar erger. Check dus vooral goed onder de motorkap, de wielkasten en dorpels. Dit zijn de voornaamste plekken waar je het bruine kwaad broedt. Heb je nou een roestloos wagentje op de kop getikt, zet hem dan direct effe op de krik en besprenkel hem met een laagje anti-roest van www.auto-onderdelen24.nl .
Een ander probleem dat je wellicht tegenkomt bij het shoppen voor een tweedehands auto is dat ‘ie wellicht ooit in de kreukels heeft gelegen. Je wil natuurlijk geen wagen die ooit kandidaat is geweest in zo’n crash compilatie vol dashcam video’s. Als de schade te overzien is wordt zo’n wagen vaak nog opgeknapt. Dit is op zich wel belangrijk om te weten, want dit kan in de toekomst nog problemen met zich mee brengen. Een goede indicator om hierachter te komen zijn de panelen. Als een wagen ooit bij een ongeluk betrokken is geweest dan is dat vaak te zien in de aansluiting van panelen op elkaar. Alle naden zouden parallel moeten lopen en de ruimte tussen, bijvoorbeeld het paneel linksvoor en de bestuurdersdeur, moet over de gehele lengte even groot zijn. Het is dus slim om daar even naar te kijken als je een auto koopt.
Als laatste is het ook altijd belangrijk een blik te werpen op de banden. Als deze eigenlijk al niet meer APK-waardig zijn dan zegt dat iets over hoe goed de vorige eigenaar de auto heeft onderhouden. Koop je nou een tweedehands sportwagen, dan is het ook slim om even te kijken welk merk banden eronder ligt. Als het namelijk een of ander goedkoop B-merk is, kun je je afvragen of de vorige eigenaar überhaupt ooit een beetje geld en moeite in de bolide gestoken heeft.
Zo, hebben we je toch effe een spoedcursus auto kopen gegeven. Kun je dat boek ‘Tweedehands auto kopen voor dummies’ weer terug sturen. Nu kun je namelijk als een echte expert eens naar je potentiële nieuwe auto koekeloeren tijdens de proefrit.