Een eeuw klasse. Een eeuw macht. Een eeuw Phantom. De
Rolls-Royce Phantom viert zijn 100-jarig jubileum en dat doen ze in Goodwood in
stijl, zoals je van ’s werelds meest prestigieuze automerk mag verwachten. Want
deze wagen is niet zomaar een auto. Het is een cultureel icoon, een
statussymbool en een kunstwerk op vier wielen. Sinds de allereerste Phantom in 1925 van de band rolde,
is de auto het ultieme speeltje voor mensen met macht, smaak en vooral: heel
veel geld. Of het nu gaat om wereldleiders, rocksterren of filmiconen, de
Rolls-Royce Phantom was altijd de belichaming van succes.
Van veldmaarschalk tot vorstin
Veldmaarschalk Bernard Montgomery reed er tijdens de
Tweede Wereldoorlog al twee, die hij gebruikte om niemand minder dan Winston
Churchill en koning George VI te vervoeren in aanloop naar D-Day. Ja, ook
tijdens de duisterste hoofdstukken uit de geschiedenis zorgde de Phantom voor
flair.
En wie dacht dat alleen dictators dol zijn op dikke
bakken: het Britse koningshuis reed in maar liefst zes Phantoms, waaronder de
beroemde Silver Jubilee Phantom VI die nog werd ingezet bij het huwelijk van
prins William en Kate. Ook in de Verenigde Arabische Emiraten was de Phantom
een nationale trots: Sheikh Zayed Bin Sultan Al Nahyan, de founding father van
de VAE, werd in een Phantom V naar zijn inauguratie gereden.
De Rolls-Royce van beroemdheden
Natuurlijk ontbrak de jetset niet. De beroemdste
Phantom-bezitter? Niemand minder dan John Lennon. Hij kocht zijn zwarte Phantom
V in 1964, maar besloot hem later knalgeel te spuiten en vol te kliederen met
psychedelische bloemen. Een Engelse dame was zo boos dat ze hem met een paraplu
te lijf ging. Lennon vond het prachtig.
Andere iconische Phantom-eigenaren: Elvis Presley, die in
1963 een Phantom V kocht met ingebouwde microfoon en schrijftafel. Zijn kippen
pikten de lak kapot, dus liet hij hem herspuiten. Rock-‘n-roll. Frank Sinatra
reed zelf ook in een Rolls en zong het themalied van The Yellow Rolls-Royce,
een film met een Phantom II in de hoofdrol.Jack Warner (Warner Bros.), Fred
Astaire, Greta Garbo en Mary Pickford waren allemaal early adopters. In
Hollywood zagen we de Phantom schitteren in o.a. Goldfinger, waarin James
Bond's aartsvijand goud smokkelde in een Phantom III.
Van adel naar influencers
In de 21e eeuw vond de Phantom opnieuw zijn publiek. De
superrijken van nu selfmade miljardairs, techentrepreneurs, socialmedia-sterren,
kozen massaal voor het vlaggenschip van Rolls-Royce. Niet per se om onopvallend
te blijven, maar juist om hun persoonlijkheid op het asfalt te smijten.
Dankzij Instagram, TikTok en YouTube werd de auto zelf
een soort influencer. Geen gala, awardshow of modeshow zonder een Phantom op de
rode loper. Luxe is zichtbaar, en de Phantom is het visitekaartje.
Phantom VIII: nog steeds de koning der koningen
Anno 2025, in zijn achtste generatie, is de Phantom nog
steeds het icoon van stijl en luxe. Rolls-Royce blijft met zijn Bespoke
programma unieke versies afleveren die je eerder een rijdend kunstwerk dan een
voertuig mag noemen. Of het nu gaat om bladgouden interieurs, handgeschilderde
hemelplafonds of ingebouwde whiskeybars you dream it, they build it.