Het lijkt een bizarre paradox, maar het is toch echt waar. Tesla verkoopt meer auto’s dan dan dat ze voorheen hebben gedaan, maar tóch verdient het bedrijf er minder aan. In het derde kwartaal van dit jaar boekte de autobouwer van Elon Musk een omzet van ruim 28 miljard dollar(ruim 24 miljard euro), een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar. Toch zakte de winst met maar liefst 37 procent naar ‘slechts’ 1,4 miljard dollar(1,2 miljard euro).
Meer auto’s dus, maar toch minder winst; en dat terwijl Musk zelf waarschijnlijk nog met een raket, AI-project of de Amerikaanse overheid bezig was. Al heeft de Amerikaanse zakenman absoluut niks te klagen met een vermogen van ongeveer 500 miljard.
De cijfers
Tesla leverde tussen juli en september bijna 497.000 auto’s af, een stevige 7 procent meer dan vorig jaar, en dat terwijl analisten juist op een dip rekenden. Maar dat succes heeft waarschijnlijk minder met Tesla-magic te maken, maar een stuk meer met een aflopende belastingkorting in de VS. Amerikanen wilden waarschijnlijk nog snel 7.500 dollar belasting voordeel meepikken voordat het feest voorbij was.
Ondertussen stijgen de kosten overal, van productie tot R&D; maar toch blijft Musk beloven dat innovatie alles gaat oplossen. Maar wanneer dat precies zou moeten zijn, blijft vaag.
Moordende concurrentie
Waar Tesla natuurlijk eerst echt een voorloper was op allerlei gebieden met elektrische auto's, wordt het voor Tesla ook steeds lastiger om zich te onderscheiden. De modellen zijn niet meer zo futuristisch als vroeger, de concurrentie uit China is moordend, en Musk’s
politieke escapades, waaronder zijn samenwerking met
Donald Trump, stimuleert de mensen ook niet bepaald om een Tesla te scoren.
Wat blijft is een merk dat ooit de toekomst van het rijden belichaamde, maar nu vooral bezig lijkt die toekomst financieel overeind te houden. Misschien tijd dat Elon even minder tweet en wat meer sleutelt.