For Him Motorclub Rijtestje: Kawasaki Z900

14 mei 2019, 19:00 Machines
kawasakiz90020
Wij hebben sinds kort ons motorrijbewijs gehaald, wat betekent dat we naast de vierwielers , nu ook de gemotoriseerde collega’s op twee wielen kunnen gaan testen . Feest! We pakken het gelijk goed aan, want ons eerste ritje is op een dikke Kawasaki Z900. Heng heng!
Wat?
De Kawasaki Z900 dus. Een moddervette naked bike van de Japanse motorgigant. Het is de opvolger van de Z800 en zit net onder de Z1000. Het is een motor uit de middenklasse, al zit je wel in het hogere segment van de middenklasse.
Wat kost ‘ie dan?
€9.990,-. Kun je er nog mooi tien euroknallers bijhalen.
Hoeveel cc?
Een viercilinder met 948 cc, wat resulteert in 125 pk en 99 Newtonmeter aan koppel.
kawasakiz90007 1024x683
Beetje snel?
Ja man! Je moet weten dat het onze eerste keer op een motor was, zonder dat een rijinstructeur ‘Chris, knipperlicht’, in onze oren riep of vertelde dat we de tweede naar links moeten. Net als de meesten hebben we altijd op een 600’tje gelest. Nu stapten we in een keer op een motor met meer dan 900 cc. Dat verschil merk je wel. Man, wat is het toch heerlijk om te accelereren op een motor. Alsof je een vol glas met snelheid naar binnen gooit. De adrenaline die het oplevert. Zo lekker. Nog veel intenser dan een auto. Hier voel je de wind langs je lichaam scheren. Héérlijk!
Hoe klinkt ‘ie?
Zoals je van een Japanner mag verwachten. ‘Heng heng’ in plaats van ‘bop bop’. Een echte screamer. Zeker hoog in de toeren snerpt ‘ie er mede dankzij de Akrapovic uitlaat vol op los. Daarmee weet je wel de aandacht op je te vestigen.
Wat vinden we van de looks?
Als dat sowieso niet al gebeurd vanwege de looks. Ja, dit is wel een eyecatchertje! Dit is spinazie, bier, biceps, benzine, autobanden, moersleutels, kettingzagen, sigaretten, borsthaar en bassgitaren. Stoerheid in z’n puurste vorm. De Z900 is lekker scherp afgewerkt, kijkt fel uit z’n ogen en beschikt over een brute ass. Die kleurencombo is ook tof. Als je Kawasaki zegt, dan zeg je groen. Wij hebben de groene meegekregen en die heeft een mooie balans gevonden tussen groen, zwart en grijs. In het rood mag 'ie er ook zijn trouwens. Dit is gewoon een superdikke bike. Maar dat zie je zelf ook wel. Reken maar dat je hier een goed potje brommers mee kan kiek’n.
19zr900b 40sbk1dls1cg a 1024x769
Wat is de coolste feature?
Dan gaan we voor het achterlicht. Als je remt dan maken de led-lampjes een Z. Gezien we hier te maken hebben met de 900 uit de Z-series, vinden wij dat een fraaie verwijzing.
Rijdt het lekker?
Absoluut, de zitpositie is heel comfortabel en je kunt heel lekker bochten rijden. Verder schakelt ‘ie echt bijzonder vlot en soepel. Je hebt een veilig gevoel op de bike, want je voelt je al snel vertrouwd met de motor, mede dankzij de bijzonder strakke wegligging. De windbescherming is wel echt nul komma nul. Dat is natuurlijk naked bike eigen, alhoewel sommige schermpje op een naked bike je nog best goed uit de wind kunnen houden. Wie mooi wil zijn moet nou eenmaal een beetje wind vangen.
Waar hebben jullie gereden?
We beginnen in Amsterdam, om daar de snelweg naar Hoorn te pakken, waar we hebben afgesproken met onze motorbuddy. Het eerste uur bevinden we ons dus op de snelweg, niet per se ons favoriete habitat van de motor. Daarnaast is het een lekker wisselvallig Nederlands weertje. Onderweg regent, sneeuwt en hagelt het, wat wordt telkens wordt afgewisseld met een zonnetje. Allemaal gepaard met een ferm windje en een graad of 10. Onstuimig ja. Dat deert ons echter geenszins, want wij voelen ons als een kind die in de Jamin voor een tientje snoep mag scheppen. Wat is motorrijden toch fantastisch. Na onze meeting point in Hoorn, rijden we via Marken en Volendam over prachtige dijkweggetjes terug naar de hoofdstad. Een route die we absoluut kunnen aanbevelen. Zeker als het tien graden warmer is.
Conclusie?
Als je op zoek bent naar een combi van looks en snelheid, dan ben je bij de Kawasaki Z900 aan het goede adres. Hij is stoer, razendsnel, klinkt lekker, rijdt uitstekend en ziet er gewoon heel bruut uit. Bovendien is ‘ie goed betaalbaar. Als je nog 8k (tweedehands moet het lukken) hebt liggen om te spenderen aan een motor, dan zouden wij het wel weten.
Delen met
Ook interessant