Aan de Jaguar F-Type is niks nieuws. Wat wel nieuw is, en hoogst interessant, is dat ‘ie binnenkort beschikbaar is met een nieuwe motor. Met de 2,0 liter turbo wordt het nog toegankelijker om een F-Type te rijden en dat vinden wij uitermate goed nieuws.

Tijdens de introductie van de Range Rover Velar die we onlangs in Noorwegen aan de tand voelden, stond er aan het eind van de dag ook nog een 2,0 liter turbo F-Type voor ons klaar. Of we daar ook nog een paar uurtjes mee wilden spelen. Dat zijn de betere desserts. Zo’n Velar is een waanzinnige auto, het echte rijplezier haal je natuurlijk nog veel meer uit een volbloed sportwagen als de F-Type.

De 2,0 liter turbo levert 300 pk en wordt daarmee het instapmodel. De standaard F-Type levert 340 pk, dan is er de S met 380 pk, de R met 560 pk en de SVR met 580 pk. Tussendoor werd daar ook nog een limited edition aan toegevoegd: de F-Type 400, met, je raadt het al, 400 pk.

Jaguar F-Type 2,0 liter
De plastisch chirurg is niet aan het werk gezet.

Voor ieder wat wils. Maar is de 2,0 liter daadwerkelijk een toevoeging? En of. Niet eens zozeer qua motor, die 40 pk verschilt valt te verwaarlozen, maar vooral qua prijs. Deze is ruim 25k goedkoper dan de reguliere F-Type, waardoor z’n prijs rond de 70.000 euro komt te liggen. Waar de F-Type in dezelfde financiële vijver vist als de 911, daar gaat de 2,0 liter versie opeens meespelen in de klasse van de Porsche Cayman en Audi TT of zelfs een full option BMW Z3. Dat betekent alleen maar meer kansen dat jij en ik straks in een F-Type kunnen blazen.

Sound
Ja, met die 20.000 euro lever je wel wat in. De F-Type S heeft een V6 en produceert een van de mooiste sounds in autoland. Kan de 2,0 liter daar een beetje aan tippen? Nee, je kan niet van een 2,0 liter turbo verwachten dat ‘ie een V6 evenaart. Maar toch maakt ‘ie een heerlijk geluid, inclusief dat lekkere roffeltje. De V8 knettert en maakt zo’n lawaai dat je je af en toe schaamt als je de straat in komt rijden. De V6 is gewoonweg prachtig en klinkt wat voller. De 2,0 liter die pruttelt wat meer. Maar zeker meer dan voldoende sportwagen credibility. no worries. Zeker voor een 2,0 liter, maakt ‘ie oprecht een fijn geluid.

Bij de uitlaat zie je het verschil met z’n krachtigere broers.

Is het geluid dan het enige dat het verschil van 27K. Ja, grotendeels wel. Dat vermogen is eerlijk gezegd de moeite niet. 300 pk is meer dan genoeg. Anders moet je gewoon voor een V8 gaan, dan is het verschil in vermogen zeker de moeite, maar die 40 of 80 pk minder, het zal ons aan onze reet roesten.

Blijft er nog een keuze over: ga je voor de convertible of de coupé? Ja, de coupé ziet er net wat beter uit. Maar dat dak open dat heeft wel wat hoor. Dat brandende zonnetje op je bolletje, de wind door je haren, dat is een heerlijk gevoel van vrijheid. Fun, daar draait het toch allemaal om in het leven? Zelfs al is het maar voor die 30 dagen in het jaar. Lekker voor die dakloze gaan!

In cijfertjes

Prijs Jaguar F-Type 2,0 Turbo: vanaf €71.620,-
Motor: 2,0-liter Turbo
Vermogen: 300 pk
Koppel: 400 Nm
Acceleratie 0-100: 5,7 sec.
Topsnelheid: 249 km/u
Gewicht: 1.525 kg

Tekst: Chris Riemens
Foto’s: Jaguar