Indian Chief Bobber Dark Horse is net zo stoer als dat z’n naam doet vermoeden

Je zag ons al cruisen op de Indian FTR R Carbon, maar we namen nog een kroonjuweel mee uit de Amerikaanse renstal. En wel met de Indian Chief Bobber Dark Horse. Zet die tooi maar op je helm, want dit is een motor die minstens zo tof is als dat z’n badass naam doet vermoeden.

Indian Motorcycles heeft haar sporen in de motorwereld flink verdiend, maar het heeft een tijdje stil gelegen. Sinds een jaartje of tien (nadat Polaris het heeft overgenomen) zijn ze weer flink aan het vlammen. Indian kennen we van oudsher voornamelijk van de bobbers en de cruisers, en in het laatste segment is de Chief Bobber Dark Horse de tweewieler die ons het meest aanspreekt.

Indian Chief Bobber Dark Horse

Dit exemplaar onderscheid zich nog net effe in meer finesse en datails ten opzichte van z’n iets goedkopere broertje: de Chief Dark Horse. Zo heb je een hoger stuur, spaakvelgen, dikkere banden, zijn de voetsteunen meer naar voren gericht en heb je bedekte vering. Verder moet je goed letten op de details, denk aan het prachtig vormgegeven indianenlogo op de tank of het 3D-exemplaar in de tankdop. Sowieso is dat logo natuurlijk meesterlijk ontworpen. Niet alleen op de tank, maar Naast een gevaarlijke naam, houdt ‘Dark Horse’ in dat ‘ie komt met een zwart motorblok en een dubbele lading matzwarte uitlaten. In combinatie met die matdonkergroene kleurstelling ziet het er godsgruwelijk dik uit. Als je aan een kind (met artistieke talent) vraagt om een Amerikaanse motor te tekenen, dan zijn dit de lijnen die eruit komen. Het is simpel, maar doeltreffend. Neem een dik motorblok als basis, zorg voor een lage zit, een lange wielbasis en een schuin geplaatste voorvork. De Indian Chief Bobber Dark Horse is een schitterend exemplaar.

Solide cruiser

Die ook nog eens geweldig rijdt. Zoals z’n categorie al prijsgeeft, is dit een echte cruiser. Je zit uitstekend op het zadel, het stuur is hoog geplaatst, maar niet te hoog. Je zit zeer solide en soepel. Ook het bochtenwerk pakt ‘ie verrassend soepel op. Je moet natuurlijk niet verwachten dat je een korte U-turn in een keer maakt, maar hij glijdt heerlijk door de langere bochten, waarna je ‘m er weer lekker uit kunt sturen. Echt een genot om op te cruisen. Zeker als je nagaat dat dit exemplaar een ruime 300 kilo weegt. Dat is meer dan z’n rijgedrag doet vermoeden, en dat is een compliment. Daarnaast zijn de spiegels echt uitstekend. Goed geplaatst, mooi vormgegeven en echt iets dat positief opviel bij onze roadtrip.

Indian Chief Bobber Dark Horse

Dat heeft wellicht ook te maken met de power uit de imposante 1.890 cc sterke V-twin. Met name in sportstand trekt de Thunderstroke (ook al zo’n brute naam) er zeer goed vandoor. Daarbij is de hoeveelheid van 162 Newtonmeter aan koppel logischerwijs gefocust onderin de toeren. Maar ook in ‘Standaard’ rijdt ‘ie voortreffelijk. Verder kun je ook nog kiezen voor de Tour-modus, maar dat deed ons persoonlijk niet zoveel. Die verschillende rijmodi kun je kiezen op het magistrale 4” touchscreen. Een zeer subtiel kleurenscherm. Hier kun je snelheid, toerental en versnelling aflezen, maar ook muziek afspelen, bellen of gebeld worden en het mooiste van alles: het navigatiesysteem bedienen. Blijft toch zo’n ontzettende meerwaarde om op de motor in je TFT-schermpje een navigatiesysteem te hebben zitten. Echt waanzinnig goed en mooi gedaan door Indian, want ondanks de moderniteit van het display, oogt ‘ie door z’n fraaie design toch klassiek. Zo past ‘ie perfect binnen de look en feel van de rest van de motor.

Dus?

Zo is de Indian Chief Bobber Dark Horse een serieuze kanshebber om er met de titel van FHM’s Favoriete Cruiser Award vandoor te gaan. Het heeft alles wat je verwacht van zo’n Amerikaanse machine. Hij ziet er fantastisch uit, rijdt heerlijk en beschikt over een paar uitblinkende features die het prijskaartje van €23.490 rechtvaardigen.

Meer info of een proefrit aanvragen voor de Indian Chief Bobber Dark Horse doe je op indianmotorcycle.com.

Specs Indian Chief Bobber Dark Horse

Motor: luchtgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 
1.890 cc
Vermogen: 90 pk
Koppel: 162 Newtonmeter bij 2.900 tpm
Gewicht: 315 kilo
Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 15,1 liter
Prijs Indian Chief Bobber Dark Horse : €23.490,-

Gallery

Reageer op artikel:
Indian Chief Bobber Dark Horse is net zo stoer als dat z’n naam doet vermoeden
Sluiten