De Japanse hypercar Owl is een bliksemschicht als het gaat om accelereren

Met zijn, deze nummers staan er echt, 1.95o PK is de Owl van het Japanse ingenieursbedrijf Aspark officieel de snelst accelererende auto ter wereld. Tsja wat wil je anders met zoveel paarden aan vermogen. De bloedsnelle bolide kost je wel flink wat duiten. Om over dit meesterwerk te mogen beschikken, moet je ook even 3,6 miljoen dollar neerleggen.

Verbluffende acceleratie

De Owl kwam voor het eerst in opspraak toen de fabrikanten een video op YouTube plaatsen waar zijn acceleratie van nul naar honderd te zien was. In een spectaculaire 1,9 seconden tikte het al de honderd kilometer per uur aan. Sinds dat filmpje hebben ze natuurlijk niet stilgezeten. In een poging om alle omstandigheden te optimaliseren, hebben ze nog wat tijd gewonnen. Daarom staat het record nu op 1,72 seconden van nul naar honderd. Hiermee is het voorlopig de snelste wegauto. Hoewel Aspark zelf nog beweert dat het kan zakken naar 1,69 seconden als alles meezit.

Te koop in Amerika

Autojournalisten zagen plots een rode Owl bij The Gables Sports Cars, wat gehouden wordt in Miami. Naar verwachting is dit de enige dealer in Amerika die deze Aspark Owl verkoopt. Er zullen dan ook maar tussen de tien en vijftig modellen van deze bolide worden verkocht. Voor die 3,6 miljoen krijg je dan die 1.950 PK, maar ook 1.475 pond-voet koppel waardoor je een topsnelheid van 249 mijl per uur kan bereiken.

Wijzigingen op de Owl

Sinds dat het concept gepresenteerd werd in 2017, zijn er flink wat aerodynamische wijzigingen doorgevoerd. De buitenspiegels zijn bijvoorbeeld verbeterd waardoor er een betere luchtstroom is. Wij hadden al zo het gevoel dat die buitenspiegels je zo enorm afremmen op de Nederlandse snelweg… Wat wel een knap staaltje techniek is, is de automatische spoiler die omhoog komt wanneer je de 93 mijl per uur aantikt. We kunnen in ieder geval zeggen dat de Aspark Owl een indrukwekkend automobielproject is.

Reageer op artikel:
De Japanse hypercar Owl is een bliksemschicht als het gaat om accelereren
Sluiten