WhatsApp gaat commercieel: binnenkort advertenties tussen je updates

16 jun , 20:30Tech
depositphotos 551336396 xl
Tijd om je klaagzang in de groepsapp te starten, want WhatsApp, ooit het heilige toevluchtsoord zonder advertenties gaat nu ook mee in de commerciële molen. Jawel, binnenkort krijg je tussen de stories van je vrienden en updates van je favoriete kanalen gewoon ouderwets reclame voorgeschoteld. Bedankt, Meta.
Waar Instagram en Facebook al jaren worden volgegooid met gesponsorde posts, was WhatsApp altijd nog een soort veilige haven. Geen bullshit, gewoon lekker appen. Maar daar komt dus verandering in. Meta (het moederbedrijf van WhatsApp) heeft aangekondigd dat het populaire chatplatform advertenties gaat tonen op het tabblad 'Updates'. Dat is die plek linksonder in je scherm waar je nu nog rustig de status van je vrienden en updates van kanalen als Real Madrid kunt checken. Spoedig wordt dat ook een etalage voor commerciële boodschappen.

Real Madrid als abonnementsdienst?

Kanalen als die van Real Madrid, met ruim 64 miljoen volgers zijn gigantisch, en dat weet Meta ook. Daarom komt er ruimte voor kanaalabonnementen. Wil je de écht exclusieve content? Dan moet je gaan dokken. Daarnaast gaat Meta kanalen promoten op basis van jouw gedrag. Zit je vaak op sneakerpagina’s? Dan kun je binnenkort gepersonaliseerde sneakerpromo’s verwachten tussen je updates. Fijn.

Is jouw chat straks ook reclamevrij?

Voorlopig belooft Meta dat je persoonlijke gesprekken buiten schot blijven. Geen reclame tussen je memes, voiceberichten of sappige groepsroddels dus. Alles wat je zegt blijft versleuteld met end-to-end-encryptie. Maar ja, dat hebben ze eerder gezegd… tot het businessmodel ineens ‘moest worden opgeschaald’.

Privacy? Weet je zeker dat je dat nog hebt?

Tegelijkertijd liggen Meta’s apps als WhatsApp, Instagram en Facebook onder vuur vanwege hun omgang met privacy. Sinds de herverkiezing van Trump zijn er geluiden dat techbedrijven iets te cosy zijn met de macht. Combineer dat met het feit dat steeds meer mensen overstappen naar Signal een app die wel écht privacy serieus neemt, en je weet dat de druk op Meta stijgt.

Whatsapp

Kort samengevat: WhatsApp wordt minder puur, meer commercieel. Kan handig zijn als je reclame wil zien voor een nieuwe gadget of voetbalshirt, maar irritant als je gewoon even zonder afleiding door je updates wil scrollen. De uitrol begint wereldwijd en komt binnenkort ook naar Nederland.
Tot die tijd: geniet nog even van je reclamevrije status… zolang het nog kan.
Delen met
Ook interessant