3 conclusies na het spelen van FIFA 18

Eindelijk is hij uit: FIFA 18. Dat betekent weer een paar maanden vloeken tegen het scherm omdat je online wordt afgemaakt. Je maten uitlachen wanneer je ze in de eerste helft een ‘jantje’ hebt gegeven. En het opbouwen van je droomteam in Ultimate Team.

En ja, op het gebied van content maakt FIFA 18 een zeer solide indruk. Het is een game met echt een veelvoud aan gamemodi en mogelijkheden en is zodoende een titel die voor een zeer breed publiek geschikt is. Als je echter een iets andere ervaring als in FIFA 17 wil hebben, dan ben je aan het verkeerde adres. Qua gameplay is de game namelijk zo goed als identiek aan FIFA 17. Dat betekent dat je als verdedigende partij vooral achteruit loopt. Instappen zorgt namelijk voor een gat in je verdediging, waar de tegenstander zeer goed mee om kan springen. Wel is het zo dat je als dribbelaar iets effectiever bent. En als je er van houdt om tijdens het spelletje overzicht te hebben, dan is de iets lagere speelsnelheid ook wel fijn. Begrijp ons niet verkeerd, FIFA 18 speelt lekker. Maar het is niet zozeer een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. En ergens is dat jammer.

Vond je FIFA 17 echter heerlijk spelen, dan is FIFA 18 een absolute aanrader. Zeker met deze drie uitstekende modi.

The Journey Season 2

Vorig jaar experimenteerde Electronic Arts met The Journey, een modus waar je kennismaakt met de jonge Alex Hunter, die op de vooravond van zijn carrière staat. In het tweede seizoen is Hunter al een meer gevestigde naam en hoef je minder tijd door te brengen met jezelf te bewijzen in het B-team. Er komt gelukkig nog genoeg op je af en in de game mag je komen opdraven bij verschillende teams. Het is een wat gevarieerder geheel en het is qua verhaal ook een stuk interessanter. Een modus die zeker het proberen waard is.

Een betere carrièremodus in FIFA 18

De goede oude carrièremodus keert in FIFA 18 uiteraard ook terug. Hierin ben je de baas van je favoriete team of juist een speler die een carrière wil hebben. Wij hebben voornamlijk als de manager gespeeld en dan krijg je te maken met alle facetten van het runnen van een team. Je kunt per week een aantal trainingen uitschrijven, bepalen wie er in de basis komt te staan, onderhoudt een goed contact met je spelers en zorgt er voor dat zij happy zijn en blijven en gaat natuurlijk op zoek naar verbeteringen op de transfermarkt. Daar is een kleine verandering doorgevoerd. Het is nu mogelijk om deze transferonderhandelingen direct in een bestuurskamer te voeren. Het is een wat effectievere manier van het tot stand komen van een deal en heeft ook wel een bepaalde charme.

Ultimate Team erg sterk

En tot slot heb je nog altijd de welbekende Ultimate Team-modus, waarin jij als speler kunt proberen om je droomteam samen te stellen. Het idee van de modus is nog altijd hetzelfde. Je speelt wedstrijden waarmee je coins verdient en die gebruik je om packs te openen of op de marktplaats nieuwe spelers te kopen. Als je online wilt gaan spelen, dan zijn er genoeg challenges om aan mee te doen. Nieuw aan FIFA 18 is dat er ook wat meer modi zijn voor hen die liever offline spelen. Je kunt nu meer dingen doen tegen de computer en zo op de achtergrond bouwen aan je droomteam. Vervolgens kun je met een zeer degelijke selectie het alsnog online opnemen tegen andere spelers. Op die manier ontloop je aan het begin teams die super goed zijn, terwijl jij nog maar net bent begonnen.

Hier check je de trailer van FIFA 18