De kalender voor het Formule 1 seizoen 2023 is gister bekend gemaakt en we worden met z'n allen verwend. De F1 trakteert ons op een record van 24 races in één seizoen. Dat betekent dat we bijna elke 2 weken kunnen genieten van de strijd om het ultieme racekampioenschap.
Naast dat de gebruikelijke en iconische circuits op de kalender staan, hebben we ook een nieuwkomer. Circuits als Monza, Spa-Francorchamps, Red bull Ring en Bahrein kennen we allemaal wel. Het is toch de racebaan in Las Vegas die uit de kalender springt. Racen met 300 km/h door de straten van de grootste gokstad ter wereld is ook wel erg dik.
De nieuwe kalender lijkt fantastisch, maar als we er wat dieper in duiken, zijn er toch een paar knelpunten. De F1 geeft al jaren aan CO2-neutraal te willen worden. Toch is de volgorde van evenementen in 2023 niet zo handig. We snappen dat de F1 rekening moet houden met heel veel stakeholders, sponsoren en eventmakers, maar de route lijkt niet echt milieuvriendelijk. De GP van Qatar staat bijvoorbeeld volledig los van de andere races in het Midden-Oosten. Canada is ook een weekend waarvoor het miljarden circus heen en weer uit Europa moet komen. Als ze streven naar een CO2-neutrale organisatie, had de planning misschien beter gekund.
Op het moment dat het programma voor 2023 bekend werd, waren er meteen vraagtekens rondom Spa. Op 30 juli staat de Grand Prix van Spa-Francorchamps gepland. In dat weekend stond ook de World Endurance Championship gepland in België. De WEC moest dus ineens wijken voor de Formule 1. Gelukkig waren ze hier bij de FIA op voorbereid en hebben ze al bekend gemaakt dat de WEC verplaatst wordt.
De mooiste Grand Prix van de kalender, die van Zandvoort natuurlijk, staat gepland op 27 augustus. Afgelopen jaar was het vervoer naar Zandvoort al een logistieke uitdaging, maar komend jaar belooft het nog lastiger te worden. In datzelfde weekend staat namelijk Mysteryland gepland. Een festival waar 130.000 mensen op af komen, plus een Grand Prix aan zee waar 105.000 toeschouwers per dag op af komen. Dat belooft een aardige klus te worden voor de NS. Wij zijn benieuwd hoe ze dat gaan flikken.
Er zijn aardig wat transfers geweest op de Paddock van de Formule 1. Alonso is geswitcht naar Aston Martin, Vettel is gestopt en Piastri heeft een stoeltje te pakken bij McLaren. Nyck de Vries, Pierre Gasly en Daniel Ricciardo zijn nog in onderhandeling. Met een hele zomerstop om de bolides te ontwikkelen en coureurtransfers wordt volgend seizoen verrassend. De terugkerende en nieuwe circuits gaan zeker weten voor spektakel zorgen. Wij kijken er weer enorm naar uit, maar eerst moet Verstappen dit seizoen de titel binnen slepen.