Afgelopen weekend werd in het Barclay Centre in New York het jaarlijkse Summerslam gehouden. Hierin namen de grote namen uit de WWE-wereld het tegen elkaar op. Het was een zeer spectaculaire avond. Twee dagen daarvoor waren we in dezelfde stad te gast op de WWE 2K18-party, waar we een tof optreden van Snoop Dogg kregen voorgeschoteld, en we konden ook aan de slag met de game WWE 2K18.
Hoewel het hier om een worstelgame gaat, moet je het eigenlijk zien als een vechtgame , waarbij timing en tactiek een belangrijke rol spelen. We hebben heel wat potjes daar kunnen spelen. Dit zijn de vijf dingen die ons het meest opvielen.
We beginnen daarbij met het vechtsysteem. Deze is nagenoeg hetzelfde als zijn voorgangers, maar dat is geen probleem. Het draait in WWE 2K18 voornamelijk om reversals . Elke keer als een tegenstander een grijpaanval probeert of een klap wil uitdelen, dan kun je door juist te timen die aanval overnemen en keihard counteren. Op deze manier kan het momentum van een gevecht op elk moment keren. En dat zorgt er weer voor dat het heel lang spannend blijft. Wanneer het jouw tegenstander keer op keer lukt om jouw finisher -aanval te reversen, dan wordt het lastig om hem succesvol te pinnen. Op die manier kunnen potjes heel lang doorgaan.
De stap die gezet is op visueel vlak is een stuk groter. Dat zie je vooral bij de personages. Vechtersbazen zoals John Cena en Seth Rollins zien er gewoon goed uit. Met name de gezichten zijn een stuk beter in vergelijking met WWE 2K17. Maar ook details als tatoeages en spiermassa komen nu duidelijker naar voren.
Ook het publiek heeft een upgrade gekregen en ziet er een stuk beter uit. Er is meer variatie en de fans dragen specifieke shirts van hun helden. Dit in combinatie met de borden die zij meenemen geven je het idee dat je met een echt WWE-gevecht bezig bent.
En gevechten kunnen werkelijk spannend zijn, zoals we bij het vechtsysteem wilden benadrukken. Het pinmechanisme, waarmee je de schouders van de tegenstander drie seconden op de grond moet drukken, geeft de speler die gepind wordt bijna altijd de kans om eruit te komen. Er gaat op het moment dat je in een ‘pin-houding’ ligt een klein metertje lopen, waarna je dan op het juiste moment op de juiste knop moet drukken. Hoe meer energie je hebt, hoe groter de kans dat je hierin slaagt. Maar zelfs als je helemaal in elkaar bent geslagen, heb je een goede kans om eruit te komen. Je hebt eigenlijk alleen maar een probleem als je een finisher om je oren hebt gekregen. Maar als je die steeds weet te reversen, dan blijf je in de strijd zitten. Meer dan eens hebben we een potje gehad waarin we dachten te verliezen, maar door te blijven strijden, merk je dat je alsnog de overwinning uit het vuur kunt slepen.
Het laatste interessante punt dat we uit de hands-on mee willen geven, is dat de ontwikkelaar duidelijk zijn best heeft gedaan om de hoogtepunten ook echt zo te laten voelen. Elke keer als je echt iets tofs doet, dan zal je merken dat de camera dichterbij de actie komt om het als een echte tv-uitzending aan te laten voelen. Het zijn dit soort momenten waarop je dan even lekker kunt trash talken met je vrienden..
Het is een hands-on die naar meer smaakt. Het is duidelijk dat de basis van de game verbetert is ten opzichte van zijn voorganger. Want we nu alleen nog willen weten, is wat voor soort modi je straks voorgeschoteld krijgt. Daar is immers nog niks over bekend. Hopelijk komt die info snel. WWE 2K18 ligt vanaf 13 oktober in de winkel.