Zo, zijn we al helemaal bijgekomen van dit knotsgekke Formule 1 seizoen? De grootste storm aan F1-artikelen is inmiddels wel gaan liggen, maar naar verluidt staan de Britten nog altijd te schuimbekken als je over het laatste rondje op het Yas Marina circuit begint. Verder gaan er ook geruchten dat Lewis met pensioen zou gaan. Hoe mooi het seizoen ook was, met een nieuw jaar is het tijd om vooruit te blikken. Er gaat immers nogal wat veranderen in de Formule 1. Zo verdwijnen de snelste F1-bolides ooit uit de paddock. In plaats daarvan wordt er een compleet nieuwe auto ontwikkeld. Wat er allemaal verandert in de Formule 1, dat gaan wij je even haarfijn uitleggen. Oude beestje gaat op stal
2017 was het laatste jaar dat er een wijziging kwam in de reglementen. Dat betekent dus dat de meest slimme en beste engineers ter wereld vier jaar lang
de auto hebben ontwikkeld. Het is dan ook niet voor niets dat Max in 2017 totaal geen aanspraak maakte op de titel, maar deze in 2021 wel heeft kunnen winnen. De auto’s zijn snel op de rechte stukken met een gemiddelde topsnelheid van 330 km/u en als hoogtepunt de 351.5 km/u van Pierre Gasly in Mexico. Ze vliegen door de langzame en snelle bochten. Het was een genot om naar te kijken de afgelopen twee seizoenen. Een sterk middenveld waar alles en iedereen competitief met elkaar waren. Maar Red Bull en Mercedes staken er natuurlijk met kop en schouders bovenuit. Er gebeurden veel dingen die in 2018 onmogelijk waren geacht. Denk aan een tweede plek voor George Russell en zijn Williams.
Maar er was één groot nadeel aan deze bolides. Ze zijn te gevoelig voor de zogenaamde ‘vuile lucht’. Dit is de luchtstroom die achter de auto vandaan komt. De Formule 1 wagens zijn zo aerodynamisch gebouwd dat elk beetje lucht dat op de auto komt optimaal benut moet worden. Denk aan het koelen van de motor en remmen. Alle wat de auto verlaat is dusdanig ‘vuil’ dat het als een soort wervelwind op de achterligger komt. Hierdoor verloor je dusdanig veel tijd dat volgen en inhalen bijna onmogelijk was. Je wil namelijk niet te lang achter een auto rijden, dat kost je weer je banden. Zo kunnen we eigenlijk niet racen natuurlijk. Daar willen de huidige eigenaren van de Formule 1 nu verandering in brengen.
Liberty Media met zijn nieuwe praalwagen
De Amerikaanse eigenaren van de F1 willen meer spektakel en geef ze eens ongelijk. Wanneer wij voor de buis gekluisterd zitten zijn de momenten als Verstappen en Hamilton wiel aan wiel racen. Niet te verwarren met wiel tegen wiel in Copse Corner op Silverstone, Lewis. Dit doen ze door de bolides op het oog eenvoudiger te maken. Minder ditjes en datjes. Vleugeltje hier vleugeltje daar, alles om de luchtstroom rondom de auto optimaler te maken. Dat is allemaal verleden tijd. De meeste van ons zullen vast Ziggo huis-analist Robert Doornbos gehoord hebben met zijn uitleg over downforce. (Wat gaan we die man toch missen hè). De ditjes en de datjes op de auto zorgden juist voor die neerwaartse kracht, wat de Formule wagen op het asfalt hield. Of de grindbak, als je Mazepin heet.
Die neerwaartse kracht moet er wel blijven natuurlijk. In plaats van vleugeltjes op de auto, gaat de onderkant een cruciale rol spelen. Er worden zogeheten tunnels onder de auto geplaatst, hierdoor beweegt de lucht makkelijker onder de auto, dan boven de auto. Zijn we er nog bij? Mooi. Wat voor effect sorteert dit dan? Horen we jullie denken. Nou, de vuile lucht wordt verminderd achter de auto. Om het even in cijfertjes uit te drukken: nu verliest een F1 auto 46 procent aan downforce als hij tien meter achter zijn competitiegenoot rijdt. Best veel dus. Door deze regelgeving moet dat 18 procent gaan worden. Extra goed nieuws voor onze Duitse vriend Sebastian Vettel, de winnaar in de categorie meeste inhaalacties met maar liefst 132 passerende manoeuvres. Die hierdoor nóg beter zou kunnen inhalen.
Nieuwe bandjes
Met een kater een Formule 1 auto besturen. Ons Max deed het. Een dag na de apotheose van Abu Dhabi kroop hij alweer in zijn vierwieler. Banden testen, heel belangrijk volgens papa Jos. Deze gaan er namelijk ook anders uitzien. Het worden 18 inch banden. Hierdoor zouden ze minder snel oververhit moeten raken, maar Pirelli en zijn statistieken vertrouwen wij niet helemaal meer na het drama van Baku. Dus of deze banden het volgen van andere auto’s daadwerkelijk gaan bevorderen, moeten we nog maar eens zien.
Sowieso moeten we nog maar eens zien hoe de knalraketten van Red Bull en zijn concurrenten eruit gaan zien. Er verschijnen al veel plaatsjes online hoe de nieuwe bolide van Max eruit moet zien na implementatie van de nieuwe strikte regelgeving. Maar Formule 1 zou Formule 1 niet zijn als ze niet alle mazen in de wet zullen vinden. Is het al 20 maart?
Tekst: Luc Nebbeling