Vergeet even het stereotype van een gamer als een bleke dude met pizzadozen om zich heen en een permanent geplakte headset op z’n kop. Volgens The Dutch Gaming Report 2025 zijn we bijna allemaal gamers. Jep, ook je tante die verslaafd is aan WordFeud, en je collega die stiekem Candy Crush speelt tijdens de vergadering.
Volgens het onderzoek van GroupM en The Invaders tikt ruim driekwart van de Nederlanders wel eens op een telefoon, tablet of console om een game te spelen. En maar liefst 60% doet dit zelfs dagelijks. Van je luie bank tot de wc-pot, gamen gebeurt overal.
Vooral jongeren zien gamen als een sociale aangelegenheid. Die Call of Duty-sessies zijn blijkbaar meer dan alleen een excuus om op elkaar te schreeuwen via de headset. Bijna de helft van de jongeren (46%) speelt samen op de PC of console, terwijl slechts 36% van de volwassenen dit doet. Blijkbaar gaat het bij volwassenen meer om eenzame momenten met een biertje en een digitale knalpartij.
En laten we eerlijk zijn, er zijn veel gekkere manieren om je vrije tijd door te brengen dan lekker samen bouwen in Minecraft of schieten in Fortnite of Call of Duty. Lekker sociaal toch? Tenzij je die ene vriend hebt die z’n controller door de kamer smijt bij elk verlies.
Gamers gooien ook wat centen tegen hun hobby aan. De gemiddelde volwassen gamer spendeert €29 per maand aan in-game aankopen. Zomaar even een tientje voor die exclusieve skin in Fortnite of een paar extra levens in Candy Crush omdat je écht niet kan wachten op je volgende beurt. We begrijpen het helemaal. Je wil winnen, en niet wachten.
Misschien het tofste inzicht uit dit rapport: gamers zijn niet één obscure groep mensen. Ze zijn overal. Zelfs je oom die zegt dat hij nooit gamet, zit waarschijnlijk stiekem bij level 3000 in Candy Crush. Gaming is al lang geen niche meer, het is groter dan de filmindustrie. En ja, merken als McDonald’s, Red Bull, en zelfs de politie zien het licht en schuiven hun advertenties in de digitale gamewereld.
Volgens Harry D. Homeijer van GroupM zit gamen in de lift als het gaat om mediaconsumptie. Want unlike het passieve Netflix-bingen, is gamen juist actief. Je zit er helemaal in. Logisch dat merken staan te trappelen om je daar te pakken. Maar zolang ze je game niet verpesten, zijn wij er ook akkoord mee.
Dus gooi die oude vooroordelen maar in de prullenbak en geef dan maar toe dat jij ook een gamer bent. Of je nu verslaafd bent aan Pokémon Go of urenlang op je PlayStation hangt. We zitten allemaal in hetzelfde digitale schuitje. Game on, boys!