Zullen we gedag moeten zeggen tegen gratis social media platformen? Meta (het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp onder leiding van Mark Zuckerberg) kondigt Meta Verified aan. Dit is een betaald abonnementsmodel waarmee je account wordt geverifieerd en beschermd tegen imitatie/nep-accounts. Hiermee gaat Meta Twitter achterna. Met de overname van Twitter door Elon Musk werden op dit platform al snel de betaalde verificatiebadges geïntroduceerd. Het leven wordt steeds duurder, dus zo ook social media. Social media platformen zijn voor inkomsten namelijk voor het grootste deel afhankelijk van adverteerders. Met dit model proberen ze dan ook een nieuwe inkomstenbron te creëren.
Is het dan helemaal niet meer gratis?
We kunnen nu wat goed nieuws voor de portemonnee brengen: als ‘gewone’ gebruiker hoef je niet te betalen voor deze nieuwe dienst. Meta geeft aan dat dit abonnement voornamelijk bedoeld is voor influencers en andere ‘belangrijke’ personen.
Mocht je nu tot die elite behoren en al een verificatie-badge hebben, dan hoef je voorlopig niet bang te zijn dat je deze badge verliest. Als het plan helemaal klaar is, zal de oude verificatiebadge net als bij twitter waarschijnlijk wel een andere ‘waarde’ krijgen. Waarom zou je anders voor die nieuwe badge betalen?
Wat gaat het kosten?
Dit abonnement gaat 11,99 dollar per maand kosten als je inlogt via jouw desktop. Als je lekker makkelijk via de smartphone de Instagram en/of Facebook-app wilt gebruiken, komt daar nog eens 2 dollar per maand bovenop. Voor de meeste gebruikers gaat het dus 13,99 dollar per maand kosten.
We moeten nog even wachten tot het allemaal officieel is, want vanaf volgende maand wordt dit nieuwe abonnementsmodel getest in Australië en Nieuw-Zeeland. Uit die test moet nog maar blijken of iedereen er wel zin in heeft om te betalen voor een vinkje. Mochten deze tests goed verlopen, wordt het naar verwachting snel wereldwijd beschikbaar.