De afgelopen weken heb je bij ons een aantal frisse en creatieve startups leren kennen, die met hun idee een (start)kapitaal probeerden te bemachtigen. Van de vele projecten bleven er uiteindelijk nog maar vijf ondernemingen over die in de eindstrijd om de hoofdprijs streden.
Benjah Box, YAYA Kombucha, Avrge, Homies en Flowerplugs stonden allemaal in de finale van Pitch and Ride en stapten nog een keer bij Boris in de SEAT Ibiza, om voor de laatste keer hun pitch te doen. Dit keer in een rondje op Circuit Zandvoort.
Dat dachten ze tenminste. Het rondje circuit maken ze niet met Boris, maar met professioneel coureur Bas Koeten (van Bas Koeten Racing). Tijdens de scherpe bochten, ontiegelijke hoge snelheid en kennismaking met g-krachten krijgen de kandidaten vragen op zich afgevuurd die ze moeten beantwoorden. Extreem ritje dus.
Flowerplugs
Uiteindelijk wordt natuurlijk de winnaar van Pitch and Ride bekend gemaakt. Koen Brouwer wordt, met zijn Flowerplugs, verkozen tot beste van de vijf overgebleven startups en wint een (start)kapitaal van 10.000 euro en een jaar lang rijden in een SEAT Ibiza.
"Soms zijn het de kleine en simpele ideeën die echt impact kunnen maken"
, stelt jurylid Slaven Mandic (CEO van Wayne Parker Kent). "Koen Brouwer heeft met zijn idee duidelijk gemaakt dat een maatschappelijk probleem ook op een leuke manier opgelost kan worden. Daarbij vond de jury ook de pitch erg overtuigend."
Jurylid Onno Wittenberg (Manager Marketing & Communications SEAT) prijst Flowerplugs vooral om het verrassende en originele idee: "Het product draagt bij aan een maatschappelijk thema. Gehoorbeschadiging onder jongeren is een belangrijk probleem dat wij graag helpen terugdringen. Met de bloemen die terug groeien op het festivalterrein wordt het leven kleurrijker en mooier voor iedereen."
Binnenkort lees je bij ons een interview met Koen Brouwer, oprichter van Flowerplugs, over zijn project, het uitbreiden van een topidee en zijn Pitch and Ride-traject.