Nederlanders kunnen vanaf nu op nóg een manier hun rijbewijs sneller kwijtraken: de flitspaal voor 30 km/u-wegen is officieel een feit. Het Openbaar Ministerie heeft na een succesvolle test in Amsterdam besloten om deze terrorpalen landelijk in te zetten. Waar je vroeger dus nog rustig met 40 km door een woonwijk kon scheuren, kan die ene ‘onschuldige’ snelheidsovertreding je binnenkort duur komen te staan. Maar hoe zit dat? Nou, slecht nieuws, want steeds meer gemeenten ruilen de klassieke 50 km/u-limiet in voor de nieuwe norm van 30 km/u. Toch voelt 30 rijden voor sommigen alsof je met een rollator over de snelweg gaat. En daar komt de flitspaal om de hoek kijken.
Pilot in Amsterdam
In
Amsterdam hebben ze al een tijdje geëxperimenteerd met de zogenaamde ‘flexflitsers’. Dat klinkt echt alweer top. Het resultaat? De gemiddelde snelheid ging omlaag en, je raadt het al, minder ongelukken. Tja, daar zijn we dan wél weer voorstander van. Volgens OM-woordvoerder Marloes van Kessel bleek de aanpak zo effectief dat heel Nederland er maar aan moet geloven.
“Het moet voor de weggebruiker een geloofwaardige limiet zijn.” benadrukt Van Kessel. Flitspalen in 30 km/u-zones komen er dus niet zomaar. Eerst wordt gekeken of andere maatregelen zoals drempels, borden en educatie voldoende effect hebben. Pas als dat niet helpt, én de weg logisch is ingericht voor 30, kan een flitspaal worden geplaatst. Het idee is om alleen te flitsen waar het écht nodig is. Wij zijn wel erg benieuwd of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Landelijke inzet
Het OM is duidelijk: flitspalen zijn het laatste redmiddel. Eerst proberen ze je gedrag te beïnvloeden met educatie en campagnes. Pas als dat niet werkt en je blijft scheuren alsof je in The Fast and the Furious zit, krijg je een onverwachte fotosessie. Voorlopig gaat het dus om strategische plekken, zoals gevaarlijke oversteekplaatsen en kruispunten.