Artificial Intelligence is hot and happening. Laat Nederland nou net een van de slimste landen zijn. In hoeverre is AI al in ons dagelijks leven vervlochten? Waarin kan het ons gaan helpen? Moeten we ons zorgen maken? We duiken in de wereld van algoritmes en modellen. We gaan in gesprek met Tim Paauw, Cheryl Zandvliet en Kiki van Rongen van data & AI consultancy Xomnia, een van de meest toonaangevende data & AI-bedrijven van ons land.
Het is inmiddels duidelijk dat kunstmatige intelligentie (AI) onderdeel van ons dagelijks leven is geworden. Velen van ons maken regelmatig gebruik van AI-toepassingen, zoals ChatGPT. Terwijl consumenten pas recentelijk op grote schaal toegang hebben gekregen tot dergelijke technologieën, hebben bedrijven AI en data-analyse al veel langer geïntegreerd in hun bedrijfsprocessen.
Xomnia is een toonaangevend Data & AI-adviesbureau uit Nederland. Het bedrijf heeft als missie om individuen, de samenleving en bedrijven in staat te stellen om op een ethische en verantwoordelijke manier gebruik te maken van Data & AI. Zo heeft Xomnia succesvolle projecten uitgevoerd voor prominente merken als KLM, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Albert Heijn, HEMA, en Vodafone-Ziggo.
Vandaag zijn we in gesprek met Tim, de Chief Technology Officer (CTO), Cheryl, de Head of Analytics & AI, en Machine Learning Engineer Kiki. Voor degenen die niet bekend zijn met Machine Learning, is de rol van Kiki misschien niet meteen duidelijk. Kiki vertelt over haar werk: "Ik kijk naar de data die bedrijven al hebben en naar nieuwe informatie die ze verzamelen. En ik gebruik Machine Learning om computers te leren voorspellingen te doen. Bijvoorbeeld, met deze techniek kunnen we voorspellen of klanten trouw blijven aan een bedrijf of misschien besluiten om weg te gaan. "We kunnen ook voorspellen wanneer een machine waarschijnlijk kapot gaat en onderhoud nodig heeft." Als consultant houdt Kiki zich dus bezig met het analyseren en voorspellen van data en op basis daarvan het adviseren van klanten
Foto: Tycho Müller
Als CTO van Xomnia richt Tim zich op het uitbreiden van het bedrijf en het verfijnen van de kernstrategieën. Xomnia bedient een breed scala aan klanten. Denk hierbij aan "Ahold, HEMA, Enexis, Alliander, Rabobank of ING". Tim verklaart waarom zoveel prominente bedrijven voor hun diensten kiezen: "Hoewel de markt competitief is, behoren wij tot de grotere spelers. We streven ernaar om met verschillende teams bij onze klanten aan de slag te gaan. Bij deze grote bedrijven wordt het belang van data duidelijk erkend, wat ons de mogelijkheid biedt om waardevolle projecten te realiseren die daadwerkelijk worden ingezet.
Xomnia heeft al aan heel veel vette projecten mogen meewerken. Zo vertelt Tim dat ze op dit moment met een heel vet project bezig zijn voor de luchtverkeersleiding. ''Dit is een project dat ook echt gebruikt wordt. We hebben bijvoorbeeld voor de Luchtverkeersleiding modellen ontwikkeld die met behulp van AI-technieken veel beter kunnen inschatten wat de mogelijke vertragingen zijn bij vliegtuigen'', aldus de CTO van het bedrijf. Als er blijkt dat er vertragingen zijn, dan worden er landingsbanen gewisseld. Hierdoor worden andere routes niet verstoord door deze vertraging. De Luchtverkeersleiding gebruikt de modellen juist om de landingsbanen slimmer toe te delen, waardoor ze de capaciteit weer kunnen optimaliseren.
Cheryl, Head of Analytics & AI, is verantwoordelijk op de afdeling voor recruitment, sales en de financiën. Cheryl benadrukt het belang van blijvende impact. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met The Ocean Cleanup, een organisatie die zich inzet om plastic uit oceanen en rivieren te verwijderen en zo bijdraagt aan een beter milieu. Je vraagt je misschien af wat AI kan bijdragen aan zo'n project? Wel, Xomnia speelt een cruciale rol. Kiki legt uit: "The Ocean Cleanup verwijdert continu plastic uit rivieren en oceanen. Dit betekent dat ze frequent nieuwe informatie nodig hebben over bijvoorbeeld de beweging van het plastic en de optimale plaatsing van hun apparatuur. Wij ondersteunen hen door data van camera's en sensoren om te zetten in platforms en tools die deze gegevens inzichtelijk maken.
Een heel ander project waar Xomnia aan heeft gewerkt is voor een fabrikant van sportartikelen. Hier focust het bedrijf zich op het optimaliseren van klantbeleving en het prijsbeleid voor nieuwe producten. Kan AI daadwerkelijk de prijs van een nieuw paar schoenen bepalen? Cheryl legt uit: "Met AI kunnen we rekening houden met factoren zoals de voorraadniveaus en de vraag naar het product, wat het mogelijk maakt om zelfs elk uur de prijzen aan te passen”.
Volgens Tim en Cheryl hoef je je geen zorgen te maken. AI bestaat al lang en wordt pas recentelijk begrepen door het grote publiek. "AI wordt al 50 jaar in de technologie gebruikt, en sinds 2007 heeft het een enorme ontwikkeling doorgemaakt," zegt Tim. Cheryl voegt toe: "ChatGPT heeft bijvoorbeeld geen eigen brein of bewustzijn."
Tim verduidelijkt dat het onwaarschijnlijk is dat AI zelfstandig een bedreiging vormt. "Hoewel AI wordt gebruikt in militaire toepassingen, zijn het uiteindelijk mensen die de beslissingen nemen, niet de AI zelf." Kiki benadrukt de noodzaak van regulatie om te voorkomen dat grote bedrijven te veel invloed krijgen. "We moeten voorkomen dat deze bedrijven te veel leren over hoe ze specifieke groepen kunnen beïnvloeden."
Tim merkt op dat AI de toekomst van creatieve beroepen kan veranderen: " Zo kan AI gebruikt worden voor het maken van films, teksten of grafische ontwerpen." Echter, hij voegt eraan toe dat er voorlopig nog geen reden tot zorg is. "We blijven voorlopig nog zelf onze artikelen schrijven!" Tot slot ziet Tim veel kansen voor AI, zowel binnen bedrijven als voor het publiek. "Ik kan me een toekomst voorstellen waarin je aan een AI-app kunt vragen een strandvakantie voor je te regelen."
"De impact van AI op de toekomst is moeilijk in te schatten, omdat de ontwikkelingen razendsnel gaan," zegt Tim. "Ik kies ervoor om het vanuit een positief perspectief te bekijken." Ik geloof sterk dat AI een belangrijke rol gaat spelen in het oplossen van de klimaatcrisis. Het zou geweldig zijn als wij bij Xomnia daaraan een steentje kunnen bijdragen.
Ben je benieuwd wat we nog meer doen op het gebied van data & AI, bekijk hier onze projecten. https://www.xomnia.com/cases/