Tijdens het autorijden kun je allerlei geuren
tegenkomen. Je Mac van vorige week zaterdag, je zwetende teamgenoot die net in
de kelderklasse is afgedroogd, of natuurlijk lekkende benzine. Soms ruik je
iets en weet je meteen: dit is foute boel. Maar wat betekent die geur precies?
Geen stress, wij zetten het even voor je op een rijtje. Ruik je brandend rubber? Dan kunnen we je verzekeren: dit
is geen goed teken. Vaak zijn het oververhitte remmen die je neus bereiken. Dat
gebeurt meestal doordat je te hard remt, bijvoorbeeld bij het bergaf rijden.
Als die geur blijft hangen, is het slim om je remmen en banden even te checken.
Misschien loopt er iets aan of zijn je remmen gewoon aan vervanging toe.
Check je oliepiel
Ruik je brandende olie? Grote kans dat je óf een olielek
hebt óf te weinig olie in je blok. Check je oliepeil en vul het meteen bij.
Laat ook direct dat eventuele lek repareren. Olie op de uitlaat kan flinke
schade veroorzaken, en geloof ons: dat wordt geen goedkoop grapje.
De geur van smeltend plastic in je auto? Dan is er vaak iets mis met de
elektra. Denk aan een kapotte zekering of kortsluiting. In dat geval: direct
stoppen en de motor uitzetten. Zo voorkom je dat je bolide in een barbecue
verandert.
Verbrande etenslucht
Ruikt het alsof je net een restje shoarma op de verwarming hebt gelegd? Grote
kans dat het je koppeling is. Dit soort geuren duidt vaak op een versleten
koppeling, vooral bij zware belasting. Laat dit zo snel mogelijk repareren,
anders laat je koppeling je straks in de steek terwijl je een heuvel oprijdt, en
dan rol je gezellig achteruit.
Ruik je ineens iets dat lijkt op winegums? Dan heb je
waarschijnlijk een koelvloeistoflek. Klinkt onschuldig, maar kan zorgen voor
oververhitting en flinke motorschade. Meteen naar de garage dus.
Muffe lucht
Alsof je auto een tijdje geparkeerd stond in een vochtige kelder? Grote kans
dat je airco vol schimmel zit, meestal door een verstopte afvoer. Niet dodelijk
voor je auto, wel voor je frisse adem en longen.
Een geur die doet denken aan een vergeten omelet? Dan is
je katalysator de boosdoener. Bij defecten ontsnapt waterstofsulfide, ruikt als
de hel en is slecht voor zowel je motor als het milieu. Meteen laten fixen dus.