Als je aan horloges denkt, denk je ongetwijfeld direct aan het meest bekende horlogemerk ter wereld: Rolex. Wie is de oprichter van het Zwitserse merk? Wat gaat er schuil achter die tijdloze pieces? Laat ons je vertellen over de ongelooflijke reis die schuilgaat achter Rolex, een legendarische naam in de wereld van uurwerken.
Het verhaal van Rolex begint in 1905. Hans Wildorf, een jonge man van 24 jaar met een visie, besluit een horlogebedrijf te starten in Londen. Zijn droom? Om polshorloges te creëren die niet alleen nauwkeurig, maar ook stijlvol zijn. Dat dit de start zou zijn voor iets monumentaals had Wildorf in die tijd nooit durven dromen.
In die tijd waren polshorloges niet bepaald het toonbeeld van precisie, maar Hans dacht daar dus duidelijk anders over. Hij werkte samen met een Zwitserse horlogemaker in Bienne, kreeg kleine, supernauwkeurige details in handen en stopte deze in zijn horloges.
Een paar jaar later is het 1908. Op een dag zit Hans Wilsdorf in een omnibus in Londen en brainstormt 'ie over namen. Honderden combo's later voelde niets goed. Maar raad eens? Terwijl hij door de Cheapside Street rijdt, fluistert het woord 'Rolex' zichzelf letterlijk in zijn oren. Hij is gelijk verkocht en beschouwt het als een geniale vondst in slechts vijf letters.
Nu ging het bij Hans niet alleen om een dikke, catchy naam; hij was vastbesloten te bewijzen dat zijn horloges the real deal waren. In 1910 had Rolex het eerste polshorloge ter wereld in de wacht gesleept dat het Zwitserse certificaat van chronometrische precisie binnenhengelde. Zie het als de gouden standaard voor de nauwkeurigheid van horloges. Vanaf dit moment staat Rolex synoniem voor precisie.
We draaien de klok door naar 1919. Hans besloot zijn koffers te pakken en naar Genève te verhuizen, de heilige graal van de horlogesteden. Als je serieus met horloges bezig bent, dan is Genève de plek waar je moet zijn. In 1920 heeft Rolex zijn spel naar een nog hoger niveau getild, het bedrijf werd officieel opgewaardeerd naar Rolex S.A. en kreeg het de stempel van goedkeuring door registratie in het handelsregister van Genève.
Genève werd vanaf dat moment nog meer onderdeel van de identiteit van Rolex. Het horloge-erfgoed van de luxe stad is verweven met de toewijding van Rolex aan precisie, waardoor een krachtige combinatie is ontstaan die door de jaren heen aanhoudt. Dus hier is de stap die Rolex tot een naam heeft gemaakt die synoniem staat voor uitmuntende Zwitserse uurwerken, allemaal vanuit het hart van Genève!
We nemen een duik naar een nieuwe mijlpaal. In 1926 introduceert Rolex de Oyster, het eerste waterdichte horloge ter wereld. Mercedes Gleitze, professioneel zwemster, zwom het Engelse Kanaal over niet alleen voor de spanning, maar ook met een Rolex Oyster om haar pols. Na meer dan 10 uur in het koude water, tikte de Oyster nog steeds perfect toen ze de andere kant van het Kanaal haalde! Een prestatie die in die tijd veel media-aandacht kreeg. Genoeg reden voor Rolex om een samenwerking aan te gaan met de zwemster. Ze werd de eerste van vele atleten die het gezicht werd van het merk.
Nadat Gleitze het Kanaal over was gezwommen met de Rolex om haar pols, was dat voor het merk een teken om er helemaal voor te gaan. Ze plaatsten een paginagrote advertentie op de voorpagina van het Britse Daily Mail, waarin ze schreeuwden over het succes van hun waterdichte wonder. En zo werd het ‘getuigenisconcept’ geboren. Rolex maakte niet alleen horloges; ze vertelden verhalen. Verhalen van mensen die deze uurwerken op de proef stelden.
In 1931 dropt Rolex een bommetje met de creatie van de Pertual-rotor. Deze handige kleine uitvinding zorgt ervoor dat het horloge zichzelf kan opwinden door de beweging van de pols. Dus, gedoe meer met handmatig opwinden – over een gamechanger gesproken!
Zet je schrap voor de jaren vijftig. In dit tijdperk werden iconische modellen zoals de Submariner en de Explorer geboren. De Submariner, gebouwd voor duikers, werd een symbool van ruige elegantie. Ondertussen is de Explorer gemaakt voor… ontdekkingsreizigers! Deze horloges waren nier alleen tijdwaarnemers; ze waren metgezellen op avonturen.
En de innovaties bleven maar doorgaan. In de jaren ’60 introduceerde Rolex de Sea-Dweller, die tot extreme diepten kon duiken.
In de jaren ’80 en ’90 zag de Daytona het licht, een chronograaf die een symbool werd van racen op topniveau. De Daytona is, net zoals elke ander model, nauwkeurig en straalt snelheid en precisie uit.
Nu gaan we het meer over de ‘bling’ hebben. Begin jaren 2000 waren getuige van de komst van de Rolex GMT-Master II met een keramische lunette. Deze horloges zijn niet zomaar horloges; het zijn style-statements.
Rolex heeft ook deel uitgemaakt van de geschiedenis en werd gedragen door invloedrijke figuren als Sir Edmund Hillary, die de Mount Everest veroverde en de legendarische Paul Newman, wiens Daytona een van de meest gewilde horloges is.
Tegenwoordig is Rolex niet alleen een merk, het is een symbool van succes, vakmanschap en tijdloze stijl. De reis van een kleine Londense winkel naar een wereldwijd icoon is niets minder dan buitengewoon.