1. Home
  2. 5 redenen waarom je bedrijf een CRM-systeem moet gebruiken

5 redenen waarom je bedrijf een CRM-systeem moet gebruiken

27 aug 2019, 13:00 Entertainment
pix
Tegenwoordig is het motto 'klant is koning' meer van toepassing dan ooit en daarom wordt het steeds belangrijker om je klanten tevreden te houden. Een van de dingen die je daarbij kan helpen zijn CRM-systemen. Deze tools helpen bedrijven bij het vinden van potentiële nieuwe en het behouden van huidige klanten. Wij geven je vijf redenen waarom bedrijven vandaag nog op zoek moeten naar een CRM-systeem .

1. Beheer klantgegevens optimaal

Met een gecentraliseerd klantbeheersysteem worden alle contactgegevens van een klant op één plaats opgeslagen en toegankelijk voor elke geautoriseerde medewerker. Maar ook ieder contact dat een klant ooit heeft gemaakt, dat wil zeggen elk telefoongesprek, elke klacht, elke bestelling. Zo kan het servicepersoneel altijd en op elk moment toegang krijgen tot alle relevante informatie over een klant en zijn vragen of zorgen optimaal afhandelen. Naast klantenservice hebben verkoop en marketing ook een betere opvolging dankzij aanzienlijk snellere workflows.

2. Bedrijfsbrede samenwerking

Een CRM-systeem verbindt meerdere afdelingen binnen uw bedrijf. Informatie over klanten is niet langer exclusief, maar kan door het hele bedrijf winstgevend worden gebruikt. De expertise van individuele afdelingen en medewerkers kan via het systeem worden uitgewisseld en efficiënter worden gemaakt. De klantenservice kan informatie uit de marketing bijvoorbeeld gebruiken om de klant bewust te maken van een product, de marketing kan dus profiteren van de verzamelde klantgegevens in de verkoop om trends te identificeren. Zo kan iedere afdeling profiteren van de informatie die al die tijd al aanwezig was binnen uw onderneming.

3. Verhoog de productiviteit

CRM-systemen maken zakelijke werkprocessen veel efficiënter door veel administratieve taken te automatiseren. E-mails kunnen bijvoorbeeld automatisch worden gegenereerd en verzonden, servicemedewerkers hebben toegang tot relevante gegevens en hoeven niet te reageren op antwoorden van andere bronnen of eerst een bestaand op te zoeken en veel communicatiekanalen zijn aanzienlijk meer gestroomlijnd. Medewerkers in het bedrijf kunnen zich daarom concentreren op essentiële taken waar een menselijke touch voor nodig is

4. Analyses voor verkoop en marketing

Voor verkoop kan een CRM-systeem een ​​grote toegevoegde waarde zijn. De klantgegevens die op één plaats zijn verzameld worden geëvalueerd in termen van veel verschillende parameters. Als de gegevens bijvoorbeeld aan elkaar zijn gekoppeld, worden seizoensgebonden schommelingen van afzonderlijke productgroepen gedetecteerd. Of u kunt groepen identificeren die alleen op bepaalde tijden in bepaalde producten geïnteresseerd zijn. Hierdoor is het uiteindelijk mogelijk om te zien hoeveel moeite aan welke klant moet worden besteed en wanneer dit simpelweg niet de moeite waard is. Dit maakt de verkoop niet alleen veel efficiënter, het kan ook worden toegepast bij het werven van nieuwe klanten.
Het succes van marketingcampagnes kan in real-time worden gemonitord. De zogenaamde tracking biedt daarmee de mogelijkheid om de marketingcampagnes te volgen en te evalueren met betrekking tot het soort campagne en de geregistreerde doelgroep. Uiteindelijk kunnen CRM-systemen helpen om marketingactiviteiten efficiënter te maken en om de ROI te verhogen.

5. Betere producten en diensten

Vanwege de grote hoeveelheid informatie die door een CRM-systeem wordt verzameld, is het nog nooit zo eenvoudig geweest om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van klanten. Weten wat de klant nodig heeft op welk moment geeft een bedrijf een beslissend concurrentievoordeel. Uiteindelijk kan een diepgaande analyse de behoeften van klanten identificeren, zelfs voordat ze actief op zoek zijn naar een bepaald product of een bepaalde dienst.

Het juiste CRM-systeem vinden

Naast de hierboven genoemde voordelen biedt een CRM-systeem vele andere, zeer nuttige functies. Dit betekent dat meerdere verkoopkanalen parallel kunnen worden behandeld, documenten kunnen worden gevolgd en workflows kunnen worden geïnitieerd of zelfs werkuren kunnen worden vastgelegd. CRM-systemen zijn voor iedere soort onderneming, hoe klein of groot dan ook, een aanwinst.
Voor meer informatie over CRM systemen of een overzicht van CRM leveranciers kunt u terecht op crmvergelijken.be .
Tekst: Olav Harmelwaard
Delen met
Ook interessant