Felix Laman, beter bekend als Yung Felix, is een van de bekendste muzikanten van Nederland. Als zijn naam je niet direct iets zegt, hij is de man achter monsterhits van Bizzey, Jonna Fraser en Yellow Claw. De top van de vaderlandse hitlijsten is hem niet onbekend en de geur van platina komt hem inmiddels de neus uit. Succes is zijn tweede naam. Nu is het tijd voor zijn eerste house-single. I Need You staat symbool voor de nieuwe muzikale richting van Felix en waar kun je zoiets beter releasen dan bij housegigant Spinnin Records? FHM sprak met Yung Felix over zijn nieuwe plaat.
Je nieuwe single staat bijna haaks op de muziek waar je eerder hits mee scoorde. Watskeburt?
Ik heb er altijd veel lol in gehad, de muziek die ik eerst maakte en al die hits, maar dat was wel wat langzamere muziek. Dat werkte goed in de clubs maar het was vrij traag en werkt niet als je richting house wil gaan. Op een gegeven moment begon ik later in mijn sets steeds sneller te draaien. Dat beviel mij wel en de reacties waren ook goed. Toen ben ik me tijdens corona daar een beetje op gaan storten. De fase waar ik nu in zit vind ik eigenlijk het leukste, het voelt alsof ik weer opnieuw begin. Nu moet ik de house mensen overtuigen en als dat lukt is het natuurlijk een enorme prestatie. Grote dj’s pikken mijn platen al wel op, dus dat is mooi om te zien. Is dit ook een inkijkje in de toekomst van Yung Felix? Of is het tijdperk met de crème de la crème van het Nederlandse rapgilde hiermee niet afgesloten?
Nou, dit is meer een beslissing als Yung Felix de artiest. Ik produceer natuurlijk ook voor anderen en ik ga niet iedereen forceren om ook house te maken. Juist niet. Dat wil ik een beetje bij mezelf houden.
"Ik voel me een beetje Quentin Tarantino."
Maar voor mezelf: ik vind heel veel muziek hard. Ik vind in alle genres wel iets leuk, al is het maar een nummer. Kijk er dus ook niet van op als ik me over vijf of tien jaar op iets anders stort. Misschien is dat voor mensen lastig om te volgen, maar ik wil doen wat ik leuk vind. Het moet uitdagend blijven. Nu moet ik mensen opnieuw overtuigen. Dat is tegelijk mijn grootste kick en mijn grootste frustratie.
Je noemt het frustrerend. Ervaar je het zo?
Soms. Ik heb er vrede mee, hoor. Maar soms frustrerend dat je zulke cijfers hebt gepakt en nu opnieuw moet beginnen. Ik maak het mezelf niet makkelijk in ieder geval, maar dat is de muziekindustrie sowieso niet. Ik ben een van de weinige die het wel is gelukt. Er maken duizenden mensen muziek en niet iedereen haalt de top. Ik wil graag doorgaan met risico’s nemen ook al is dat misschien onrealistisch of onverstandig. Iedereen kan tegenwoordig iets knutselen en viral gaan op TikTok maar om een lange carrière te hebben gaat het erom dat je echt goed bent. Ik ben dat wel, denk ik.
Van tevoren vertelde je ons over een wederopstanding. Voelt het zo? Was je voor je gevoel minder relevant dan voorheen?
Ja, een beetje wel. Ik vind het echt weer spannend om te zien wat dit nieuwe project gaat doen. Na een dikke week is I Need You nu zo’n 250.000 keer afgespeeld op Spotify. Sommige tracks zaten verder op dit punt, maar dat waren altijd platen met gastartiesten die ook populair waren. Het verkeer is dan groter. Dit is mijn eerste soloplaat in een heel nieuw genre. Er kan van alles misgaan. Er is niks zo kut als een artiest die risico’s neemt die niemand begrijpt. Ik denk dat ik kan stellen dat de mensen mijn muziek nu luisteren om mij als artiest. Nu creëer ik eigenlijk pas een echte fanbase. Dat maakt mij trotser dan de hits. Ik weet hoeveel uren erin zitten en dan is het fijn dat de reacties positief zijn.
Wil je ooit een album maken?
Ja! Het grappige is dat ik het een tijdje geleden al op het internet heb gegooid dat er een aan zat te komen. Er lag een album klaar, maar uiteindelijk snap ik het nu beter en werkt dat album niet meer. Ooit komt er een Yung Felix album maar ik heb er nog geen datum voor. Ik ben daar rustig mee bezig.
Op dat oude album zaten Nederlanders en ik wil als Yung Felix nu echt internationaal gaan. In Nederland blijven ging lekker, maar dat gaat me niet gelukkig maken. Ook al heb ik het plafond hier nooit bereikt. Ik heb geen Ahoy uitverkocht en ik heb geen nummer één op de radio gehad.
Ik voel me een beetje Quentin Tarantino. Ik heb meer cult hits gemaakt dan échte radiohits. Daar ben ik trots op. Ik kan Inglourious Basterds of Django Unchained maken, maar ook Jackie Brown. Dat is niet de allergrootste film, maar niemand zal zeggen dat het slecht is. Het gaat om mijn muziek. Daar ben ik trots op en ik streef er altijd naar om iets neer te zetten waar ik echt voor ga.
Wat is het raarste wat een fan ooit heeft gedaan of gezegd?
Dat glijdt vaak wel redelijk van me af als teflon. Soms vind ik het zo absurd dat het niet eens binnenkomt. Maar ik heb er wel twee. Ik was een keer hier in de buurt met de hond aan het lopen en toen was er een jongen op een fiets. Hij ging de hele tijd heen en weer terug, langs me. Ik denk dat hij niet durfde ofzo. Uiteindelijk had hij toch de moed bij elkaar geraapt en sprak hij me aan. Hij had een verschrikkelijke bloedneus omdat hij zo zenuwachtig was. Toen heb ik hem maar verteld dat hij thuis maar even een zakdoekje moest gaan halen, haha.
"Prime time mainstage, dat is het doel."
Het andere verhaal is dat iemand elke dag in mijn DM vroeg of ik €150.000 wilde overmaken, gewoon zomaar. Zonder iets erbij. Sommige mensen vragen om kleine beetjes maar hij wilde meteen de hele jackpot, haha. Ik kan er de humor wel van inzien. Als het humor was dan. Misschien moest hij zijn hypotheek wel betalen en was ik zijn laatste redmiddel. Dat zou wel fucked up zijn.
Wat was je vetste optreden ooit?
Mysteryland. Ik was daarvoor een maand op Bali geweest en dat was mijn eerste show daarna. Er was daar een jongen, Tim, en hij zat in een rolstoel. Hij werd door iedereen gedragen en hij was zó blij. Ik zag zo’n enorme, oprechte blijdschap bij hem en dat was echt geweldig. Toen ben ik naar voren gelopen en heb ik een nummer aan hem opgedragen. Toen ik terugkwam stond ik gewoon te janken achter de draaitafel. Ik ben doorgaans best hard maar dit pakte me zo. Ik draaide goed en zat er helemaal in en toen kwam dat wel effe binnen.
Met Malaa en DJ Snake heb je al met twee grootheden uit de dance industrie samengewerkt. Wie staat nog hoog op je lijstje voor een collab?
Ik zou graag eens samenwerken met grote hiphopartiesten uit Amerika. Er zitten best veel overeenkomsten tussen hiphop en house, hoor. House komt ook uit de VS, uit Chicago, en er wordt net als in hiphop veel sampling gebruikt. Ik zou dan wel graag hiphop en house op een organische manier willen combineren. Mijn favoriete artiesten zijn Kanye West en Future maar als ik daarmee een track zou maken, hoeft dat niet eens house te zijn hoor. Al mag ik maar in de studio zitten en hun creatieve proces meemaken. Dat zou echt een droom zijn. Maar dan laat ik me natuurlijk meer door hun leiden. Ik kan daar niet aankomen van ‘yo we gaan house maken anders ga ik weg’.
Heb je nu nieuwe doelen qua optredens? Richt je je nu bijvoorbeeld op grote dancefestivals als Tomorrowland of Ultra?
Als je m’n sets terug luistert, denk ik nog niet dat het voor een echt housefeest geschikt is. Ik wil mainstage zijn, a la DJ Snake of Tiësto. Ik wil bij de grootsten horen. En dan draaien op Coachella, Tomorrowland, er zijn er zoveel eigenlijk. Dat is het doel. Nu pakken we natuurlijk alle festivals mee om iets meer voet aan de grond te krijgen. Maar prime time mainstage, ik geloof dat dat ooit wel gaat gebeuren.
Ondertussen zijn wij druk met de FHM500. Wie vind jij de mooiste vrouw van Nederland?
Het is zeker dom om je eigen vriendin te zeggen, hè? Volgens mij heeft ze er ooit wel in gestaan. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat er nu heel erg speelt. Voor mij zijn het gewoon mijn dochtertje en mijn vrouw.