Van verschillende verhaallijnen die compleet door elkaar heen lopen, met een mix van genres en een sterrencast. Klinkt misschien wat vaag, maar voor regisseur Quentin Tarantino een complete succesformule. Met een badboy van een film als Pulp Fiction blies hij iedereen omver in 1994 en dat heeft hem echt op de kaart gezet. Blijkt nu, er waren eigenlijk plannen voor een soort prequel.
Pulp Fiction zorgde voor de comeback van John Travolta, die we nog kenden van Grease. Terwijl de carrières van Samuel L. Jackson en Uma Thurman door het dak stegen. Deze film tikte heel was successen aan en dat is te danken aan Amsterdam, het creatief epicentrum voor de film.
Amsterdam
Voor veel Amerikanen is Amsterdam het boegbeeld van vrijheid, een levendige stad die zich ervoor leent om rond te dwalen en nieuwe ervaringen op te doen. Tarantino dook dan ook Amsterdam in om aan het script te werken. Er viel genoeg inspiratie op te doen voor de regisseur, waar de geruchten nog over rond gaan. Zo is zijn verblijf niet zonder slag of stoot verlopen. Van een opstootje bij het oude Filmmuseum in het Vondelpark, tot het nog steeds in te moeten leveren van VHS-banden bij de Cultvideotheek. Typisch Quentin, blijkbaar? De stad heeft voor hem een blijvende indruk achter gelaten. Dit uitte zich in het benoemen van de stad door John Travolta's personage Vincent Vega in de iconische openingsscène van de film. Het leek er even op dat die Amsterdamse vibe niet alleen in de openingsscène zou blijven hangen. Tarantino had namelijk ook wilde plannen voor een prequel die zich volledig in Amsterdam zou afspelen.
Vega Brothers
De echte die-hard Tarantino fans hebben vast wel opgemerkt dat de achternaam van John Travolta's personage in Pulp Fiction en die van Michael Madsen's personage in Reservoir Dogs verdacht veel op elkaar lijken. Volgens Tarantino zijn die twee gewoon broers van elkaar. Het plan was daarom om een prequel te maken die focuste op de avonturen van die Vega-broertjes tijdens een wild weekendje Amsterdam. Helaas heeft Tarantino die plannen nooit echt tot leven weten te brengen. Helaas.