Eén van de redenen dat wij massaal streamingdiensten gebruiken, is natuurlijk dat er geen reclames te zien zijn. Wanneer je net lekker in je film of serie zit en het puntje van je stoel bereikt, komt er ineens een reclame om de hoek kijken. Bloedirritant. Maar als het betekent dat je minder hoeft te betalen, is dit het dan wel waard? Het Netflix budget-abonnement met reclame komt er nu echt aan. De geruchten gingen al langer de ronde, maar het gaat nu echt gebeuren. De grote rode N komt met een budget-abonnement, waarbij je tussendoor reclames te zien krijgt. Netflix hoopt hier nieuwe abonnees mee te trekken.
12 landen
Deze vorm van abonnementen start in twaalf landen en daar is Nederland momenteel nog geen onderdeel van. Het is ook nog niet bekend wanneer dit wel gaat gebeuren, maar er gaan wel geruchten rond dat dit ergens komend jaar zal zijn.
Vanaf 3 november zal de nieuwe abonnementsvorm in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Brazilië, Canada, Japan, Mexico, Zuid-Korea, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië beschikbaar zijn.
Reclame
Het nieuwe abonnement zal goedkoper zijn, omdat er reclames getoond worden. Deze spotjes duren volgens Netflix maximaal 30 seconden per stuk. Daarnaast krijg je maximaal vijf minuten reclame per uur te zien. Dat kan zowel voor, na als tijdens de series of films zijn.
Vijf minuten valt best mee, maar er gelden nog een aantal beperkingen. Je kunt geen programma’s downladen en ook krijg je geen HD-kwaliteit. En net als bij het huidige basic-abonnement
kun je maar één stream tegelijk kijken.
Je kunt dit abonnement dus niet delen met al je matties. Tenzij jullie een kijkschema maken natuurlijk. Maar ja, Netflix and chill komt soms wel spontaan om de hoek kijken. Toch een beetje lullig als ‘ie het dan niet doet, want die videorecorders hebben we ondertussen wel bij het grofvuil gezet.
Prijs
Nu vraag je je natuurlijk af of die vijf minuten het waard zijn in verhouding met de prijs. Het nieuwe abo heet Basic With Ads en kost in de VS zeven dollar per maand. Het normale basic-abonnement kost hier tien dollar. Een kortinkje van drie dollar dus.
We maken even een vergelijking met Duitsland, want onze buren hanteren momenteel dezelfde prijs als wij. Namelijk €7,99 voor het basic-abonnement. Voor hen gaat een prijs van €4,99 gelden voor het Basic With Ads-abonnement. Wederom een verschil van drie.
Ja, dat wordt dan een lastige. Is die drie euro die vijf minuten reclame waard? En de overige beperkingen uiteraard. Voor die drie euro die je overhoudt, kun je wel weer een maaltijd klaarmaken.
Deze boerenkool bijvoorbeeld.
Er is nog een kleine kanttekening opgedoken. Het aanbod aan films en series is kleiner dan bij een normaal abonnement. Dat komt doordat sommige filmstudio’s en producenten meer geld willen zien als Netflix hun programma’s via het nieuwe abonnement wil aanbieden.
Concurrentiestrijd
De moordende concurrentiestrijd onder streamingdiensten is uiteraard één van de redenen waarom Netflix met dit budgetabonnement komt. Zij staan erg onder druk door hun grote concurrenten en het prijsvechten is al een behoorlijke tijd aan de gang. Daarnaast wil Netflix dringend nieuwe klanten trekken, want het aantal abonnees daalt nu sterk. Door de stijgende inflatie bezuinigen veel huishoudens op abonnementen.
Voor nu hoeven we nog niet te beslissen, want we moeten nog even wachten tot het zo ver is in ons kikkerlandje. Maar alvast nadenken, kan natuurlijk geen kwaad. Als je dan toch een Netflix and chill-momentje hebt, kun je die vijf minuten reclame ook wel met wat anders vullen, toch?