Wij Nederlanders blinken uit in veel dingen. Wat je misschien nog niet wist is dat er ook heel veel toffe kledingmerken uit Nederland komen. We praten je vandaag bij over de tofste en meest upcoming merken zodat je niks hoeft te missen. Het ene merk zal je misschien al kennen, het andere merk misschien niet. Hierbij de 5 picks waar wij helemaal enthousiast over zijn.
Zoals de naam al een beetje doet vermoeden is sport een grote drive geweest voor het oprichten van Pal Sporting Goods . Of het nou een winter of zomer sport is, of het topsport is of dat het recreatief is, dat maakt helemaal niets uit. Zolang er maar plezier wordt gemaakt. Een andere drive voor het creëren van het merk is traditie en familie. Met andere woorden: een goede kwaliteit kleding maken die lang meegaat zodat je het eventueel aan je kinderen kunt doorgeven. Buiten deze drive van sport en familie ziet het er ook nog eens dope uit en zit het zo comfy als maar kan.
Dit merk is al iets bekender onder het grote publiek, maar volgens ons is het nu meer upcoming dan ooit tevoren. In de AW21 collectie zien we veel nieuwe pieces, terwijl er wel wordt vastgehouden aan de kenmerkende ‘lime’ kleur. Van longsleeves en zipped fleece truien tot winterjassen en beanies: er zit voor iedereen wel iets tussen. Het merk gaat mee met de tijd en de trends, maar ze vergeten tegelijkertijd niet waar ze ooit mee begonnen zijn. Dat is volgens ons een garantie voor succes. Het merk is onder andere te verkrijgen bij onze favoriete shop Bruut.
Het high end Unisex kleding label Dear Vanessa, bedacht door de Perzisch/Nederlandse designer Poyan Rahimzadeh, maakte dit jaar zijn tribute in LA. Amsterdam probeert Dear Vanessa al 2 seizoenen te leren kennen maar het merk weet ons keer op keer weer te verrassen. Zoals de designer uitlegt gaat het merk over zijn eigen never ending fictieve levensverhaal. Elk seizoen kent het merk een krachtig thema dat zich uit in seasonal-related statements. Daarnaast maken ze verrassend gebruik van materialen en kleur. Bij de AW21 collectie staat elk item voor een deel van het verhaal uit het tijdperk van de DDR. Elk item heeft de naam van een fictief persoon van die periode (1989 en verder). Deze personen krijgen allemaal een stem, en daarmee wordt in het verhaal de muur gebroken. Hiermee wordt duidelijk hoe divers dit merk is. Onze aandacht heeft het zeker weten te trekken.
Weer een merk dat al iets langer meegaat en al iets bekender is. Maar ook TNO (The New Originals) is juist nu hard aan het gaan en meldt zich volgens ons bij de vijf meest opkomende Nederlandse merken. Het bekende motto van TNO is ‘ think outside the box ’. Dit is terug te zien in hun logo, namelijk in de vorm van het bekende spelletje om 9 stippen aan elkaar te verbinden met maar 4 streepjes. Om dit op te lossen moet men out of the box denken. Het bekende motto van TNO is ook vaak terug te zien in de collecties. Zo ook met de nieuwe FW21 collectie. Door het vele gebruik van knitwear en denim zijn ze anders dan vergelijkbare merken en horen zij daarom perfect thuis tussen deze vijf merken. TNO is onder andere verkrijgbaar bij onze vrienden van Bruut.
Opgericht in 2012 door Armin Yazdani draait Bruut al wat langer mee. Hierboven noemde we ze al een keer onze favoriete shop, en dat is niet zonder reden. Ze komen elke keer weer met iets fris en vernieuwends. Toen Bruut begon verkochten ze sneakers en kleding van grote merken. Langzaam begonnen ze met een eigen merch, wat is doorgegroeid naar een eigen kledingmerk. Met kleurrijke designs en goede kwaliteit hoorden ze al thuis in de top van dit segment. Nu is er iets nieuws bij gekomen: Bruut Comfort Club . Ontworpen om bij elke gelegenheid te kunnen dragen, en je dan ook nog eens comfortabel te voelen. Het motto ‘ divided by none, loved by all ’ zegt meteen waar het merk voor staat: gelijkwaardigheid. Vlak erna kwamen ze ook met Comfort Club voor kids. Kortom: door deze groei en de nieuwe ‘comfort club’ vinden we dat zij zeker een plek bij deze vijf merken hebben verdiend.