Dit klinkt misschien als een typisch clickbait artikel, maar er is niks van gelogen. MrBeast heeft weer de grenzen opgezocht, nadat hij een video heeft gemaakt waar zelfs Jigsaw trots op zou zijn. In zijn video “Would You Risk Dying For $500,000?” laat hij een stuntman genaamd Eric allerlei levensgevaarlijke vuur-uitdagingen doorstaan. Hij start vastgebonden aan een stoel in een kamer die langzaam in brand opgaat. Zodra hij loskomt, rent Eric achter geldzakken aan, springt de stuntman door brandende ringen en ontwijkt hij explosies en vuurballen. Alles om die halve miljoen dollar te winnen. Het concept is typisch MrBeast (echte naam Jimmy Donaldson), grootschalig, in your face, met een flinke dosis risicofactor (of in ieder geval het idee daarvan). Hij bouwt zijn video op met “death traps”, vuurwalmen, rook én showelementen. Ditmaal staat echter de vraag “is dit te ver?” centraal. Veel kijkers zijn geschokt, sommigen vinden het fascinerend, anderen trekken hier toch echt aan de noodrem.
Reactie van MrBeast
MrBeast heeft zelf gereageerd op de controverse. Hij benadrukt dat Eric een professionele stuntman is en dat alles van tevoren uitvoerig getest is. Het hele team was voorbereid met brandweer, medische staf, pyro-specialisten, ventilatie en zelfs kill switches voor als het misging. Hij zegt dat veiligheid altijd serieus wordt genomen, ook al vinden velen dat je sommige dingen niet in scène moet zetten voor entertainment.
Real life Squid Game
De kritiek is hard. Sommigen vergelijken het met dystopische verhalen zoals
Squid Game of
The Long Walk. Er is verontwaardiging, omdat men denkt dat dit soort content kinderen of andere kwetsbare kijkers kan aanzetten tot domme imitaties, of dat het gewoon moreel te ver gaat dat iemand voor geld zo’n gevaarlijke situatie accepteert. Zelfs al is het vrijwillig.
De Netflix-serie Squid Game
Internet pionier
Toch is er ook bewondering dat MrBeast grenzen blijft opzoeken en altijd vernieuwend en relevant weet te blijven. Het is entertainment deluxe, schurend langs de rand maar wel met miljoenen views. Dat heeft de YouTuber een hoop opgeleverd, met inmiddels het meest geabonneerde
YouTube kanaal ter wereld, met 442 miljoen abonees. Dus of je dit nu briljant, gek, ethisch dubieus of gewoon goede content vindt, het blijft toch interessant om te volgen.