Koen Brouwer is, samen met zijn compagnon Quinten Huigen, het brein achter verschillende
oordoppen. Je kunt ze bijvoorbeeld kennen van Thunderplugs of Knops, maar nu komen ze met nieuwe innovatieve oordoppen: Flowerplugs. Deze zijn niet alleen goed voor je gehoor, maar
ook nog eens voor het milieu. Dankzij het afbreekbare materiaal vervuil
je het milieu niet en doordat er zaadjes in zitten, geef je zelfs een klein stukje natuur terug aan de aarde. Koen pitchte hun
idee tijdens
Pitch and Ride en mag zich nu zelfs de winnaar van het project noemen.
Hé Koen, gefeliciteerd met jullie winst bij Pitch and Ride! Was het spannend? Thanks man, ja tuurlijk! Toen ik er eenmaal stond, had ik wel iets van: 'Wow, wat gaan we allemaal doen?' Ik moest in een soort van racewagen zitten en we gingen het circuit op, dus dat was heel tof.
Ik vind het gewoon heel vet dat de jury gelooft in mijn idee, dat is echt cool.
Wanneer had jij eigenlijk zelf door dat je goud in handen had?
Ik ben al zes jaar ondernemer, dus dit is niet het eerste idee dat we
hebben bedacht. Volgens mij is dit al idee nummer zes. We hebben ook al een aantal andere mooie bedrijven uit de grond gestampt. Toen we dit idee kregen - ik doe dit allemaal samen met mijn compagnon Quinten Huigen - wisten we meteen
dat het een topidee was. Daar heb ik geen moment aan getwijfeld.
Hoe kom je bij zo'n idee dan?
Tja, geen idee. We waren aan het brainstormen en toen kwam het ineens in ons op, eigenlijk. Het ligt wel in de lijn van een aantal andere bedrijven die we hebben opgezet. Thunderplugs bijvoorbeeld. Daarmee bieden wij oordoppen aan in clubs of op
festivals. Je hebt misschien wel eens van die blauwe kauwgomballenautomaten gezien? Nou, daar zijn wij dus van.
Verder hebben we nog een bedrijf met oordoppen: Knops. Dat zijn oordoppen met een volumeknop waardoor je het geluid kunt aanpassen. Dat is ook heel tof geworden en daar zijn we een Kickstarter mee gestart die hartstikke goed gaat. Flowerplugs is dus het derde idee dat er prima bij aansluit.
Het heeft dus allemaal met gehoorbescherming en
muziek te maken, aangezien wij daar heel erg van houden. We zijn zelf muzikanten. Toen we bedachten dat muzikanten oordoppen dragen,
maar het publiek vaak helemaal niet, vonden we dat heel vreemd. Vandaar dat wij zijn begonnen met de oordoppen.
Jullie willen dat toegankelijker maken?
Ja, goede kwaliteitsoordoppen voor een lage prijs. Van daaruit is Flowerplugs ontstaan. Dit is dus een biologisch afbreekbaar oordopje, dat je na een festival in de grond stopt waardoor er bloemen voor terug groeien.
Het eerste plantje groeit al.
Oké je begint dus met een goed idee, maar wat is dan de volgende stap? Op zoek naar partijen of mensen die je kunnen helpen. Ik ben zelf bijvoorbeeld geen chemicus, dus moeten we iemand vinden die schuim kan maken dat lekker zit, maar ook nog eens biologisch afbreekbaar is. Daar ben je dan zo'n half jaar mee bezig. Een goed idee is dus inderdaad één ding, maar om iets als dit te laten slagen heb je gewoon goede samenwerkingen nodig. Het is technisch best een moeilijk geval.
En hoe staat het er wat dat betreft voor bij jullie?
Op zich gaat het heel goed, de eerste samples zijn al gemaakt. Maar dit is iets dat echt uitgevonden moet worden, dus is het lastig inschatten hoe ver we precies zijn en hoe lang het nog exact duurt tot het allemaal klaar is. We hopen het deze winter af te krijgen, zodat we volgend festivalseizoen overal liggen. Maar het is heel moeilijk dat te voorspellen, we weten het gewoon niet zeker. Het product moet wel een tien zijn, met een acht neem ik geen genoegen. Er zijn denk ik al zo'n dertig festivals die hebben aangegeven dat ze het een topidee vinden.
Als het product dus goed is, kunnen we daar wellicht ook weer mee samenwerken om onze oordoppen te promoten.
Dus over het productieproces valt nog niet zoveel te vertellen?
Nou ja, dat is natuurlijk een beetje geheim. We zijn al zo lang aan het investeren, dat ik dat liever niet prijs geef. Jullie gaan het wel zien als het straks af is. Ik verzeker je dat het echt een heel mooi product wordt.
Met Pitch and Ride maak je in ieder geval een grote stap. Wat betekent dat voor het bedrijf?
Een hele mooie injectie, omdat we graag zo snel mogelijk verder willen. Het (start)kapitaal van € 10.000,- kunnen we goed gebruiken voor de productie. Dus dat is zeker een mooie stap voor ons bedrijf.
Hoe heb je het hele project ervaren?
Ja, top. Heel vet. Het idee is heel interessant en het is natuurlijk top om in zo'n wagen over een circuit te knallen en dat we hebben gewonnen maakt het allemaal nog mooier.
Is er een formule om iemand in korte tijd te overtuigen van je idee?
Nou, drie minuten is gangbaar voor een pitch en bij Boris in de auto hadden we een kilometer de tijd. Ik vind echter dat
als jij drie minuten nodig hebt om iemand te overtuigen, er dan nog wat mankeert aan jouw idee. Als jij jouw idee of product naar een groter publiek wil trekken, moet het heel duidelijk zijn. Eigenlijk moet je het in één of twee zinnen kunnen verkopen. Als dat het nog niet is, is het niet goed genoeg. Dan moet je nog even verder. Daarom vond ik mijn medekandidaten ook zo goed, zij hadden dat ook allemaal. Vandaar dat ik er ook niet zomaar vanuit ging dat we van hen zouden winnen, ik was echt benieuwd.
We waren er helaas niet bij tijdens de finale, maar hoe was dat?
Ja, dat was vet. Ik zat in een
SEAT Ibiza en ineens stapte er een coureur in. Hij ging dus, met mij ernaast, een heel heftig parcours afrijden. Achteruit, links, rechts, zwalken, snel, vol op de rem, noem maar op. In die tijd moest ik dus de Flowerplugs pitchen.
Dus weer opnieuw je idee pitchen?
Ja, alleen dit keer wel onder wat extremere omstandigheden, haha. Dat ging zo snel, echt heel vet om een keer mee te maken. Ik had zoiets nog nooit gedaan. En een uurtje later was het natuurlijk tijd voor de uitslag. Ik weet niet precies wie er in de jury zaten, maar die hebben ons dus als winnaar gekozen.
Ja mooi man. En nu?
Ons product verder afmaken. De plannen liggen er al. We zijn bezig met marketing, maar het belangrijkste is dat we een goed product hebben. Ik vind dat we al een acht hebben, maar zoals ik al zei moet dat een tien worden. Als dat nog twee jaar duurt, dan is dat maar zo. Ik denk dat het dan nog steeds een relevant product is.
Wij wachten het in ieder geval met smart af. We zijn heel benieuwd naar het eindresultaat en wensen je veel succes verder!
Tof, dankjewel. Als het eenmaal zo ver is, hoor je zeker van ons!